CS:GO

Světová scéna na rozcestí. Do CS:GO BO5 nepatří, říká Bananides

Světová scéna na rozcestí. Do CS:GO BO5 nepatří, říká Bananides
29. 5. 2021
  |  

Proč tolik populární systém formátu zápasu zejména u League of Legends nemá takovou příznivou odezvu u CS:GO? Situaci rozebíráme s expertem a komentátorem Jiřím “Bananides” Johanidesem.

Hrát nebo nehrát finále na světové scéně formátem BO5? Otázka, která se řeší rok co rok a vždy se k ní vyjadřuje spousta lidí ze světové CS:GO scény. Zatímco v případě her jako League of Legends se BO5 formát využívá běžně u velké části zápasů ve vyřazovacích bojích, u CS:GO nepanuje shoda ani nad formátem grandfinále.

V roce 2019 přidal na svůj Twitter známý CS:GO komentátor a analytik Duncan "Thorin" Shields příspěvek v němž poukazoval na něco, co je v dnešní době docela běžné, zejména pokud jde o turnaje spadající do RMR, tedy double-elimination bracket. Pod tímto příspěvkem se ale následně rozjela diskuze o tom, v jakém formátu by se následné finále mělo odehrát. 

“I personally don't mind having the final just be Bo3 with both lives for the winner's bracket team. There are tons of options, though. Give them a map advantage or at a minimum give them a pick before the first ban or something to that effect,” komentoval Thorin. 

Ve volném překladu by se dalo říct, že mu nevadí hrát jen formátem BO3, přičemž existuje několik možností, jak zvýhodnit tým, který prošel přes upper bracket a tedy neztratil sérii. Populární, a dnes již téměř legendární francouzský hráč Nathan “NBK.” Schmitt doplnil pod příspěvek svůj názor a přiklonil se k BO5, double-elimination formátu.

Téměř přesně před rokem se k tomuto tématu vyjádřil i legendární hráč z brazilské scény Fallen.

“Potřebujeme lepší výhodu pro tým z finále upper bracketu. Druhý turnaj, který hrajeme a opět nemáme žádnou výhodu. V minulosti jsem viděl: bo5, kde vítězný tým má 1 výhodu mapy, bo3 z bo3 (z lower bracketu potřebuje vyhrát 2x BO3), výběr mapy před vetem,” komentoval na svém Twitteru. 


Svůj vlastní Tweet na to asi nemám, ale BO5 do CS:GO podle mého názoru nepatří
Jiří "Bananides" Johanides
CS:GO expert a komentátor

Jen pár týdnů předtím zažil CS:GO svět jeden z prvních reverse sweep v zápase G2, BIG. Německý celek prohrával už 0:2 na mapy, přesto se mu podařilo finále DreamHack Masters Spring 2020 - Europe otočit a ovládnout. Nutno podotknout, že týmy společně neodehrály všech 5 map, protože G2 šli do série s defaultním vedením 1:0 díky upper bracketu. Něco podobného předvedli Astralis, při jednom ze svých posledních vítězných tažení v roce 2020. Probíhalo finále ESL Pro League Season 12, turnaje, který vždy dánští hráči milovali a on jim přinesl trofeje, když se Natus Vincere dostali do vedení 2:0 (opět 1:0 vedení jako výhoda v BO5 sérii). Dánům se následně podařilo zvítězit postupně na Nuku 16:14, Train 22:20 a Overpass 16:11.

Všech 5 map zažili na podzim 2020 také SINNERS a eSuba ve finále 1. COOL Ligy, kdy měl druhý jmenovaný celek domácí jedničku na lopatě i na 3. mapě. Nicméně SINNERS předvedli pravý reverse sweep, který se zapsal do historie.

Letos na začátku května přišlo toto téma opět do pléna. Člen týmu světové jedničky Hobbit, který prošel několika finálovými zápasy v krátkém čase, přidal na Twitter: “Bo5 is too much. Just imo.” Přeloženo jako: “BO5 je příliš, jen můj osobní názor.” 

V neposlední řadě se formát finále liší i u turnajů spadajících do RMR bodování, například NA region, kde finále cs_summit 8 má formát BO5, evropský Flashpoint a CIS turnaj EPIC League BO3. Jen co tyto turnaje skončí, svět a zraky CS:GO fanoušků se budou ubírat směrem IEM Summer, který bude také zakončený finálovým zápasem BO5.

Na jedné straně stojí (ne)atraktivita, na druhé nutnost týmu mít co nejširší map pool. V BO5 nemáte kam cuknout, 2 bany, zbytek se teoreticky může hrát.

Kromě názorů ze zahraničí jsme poprosili také domácího komentátora Jiřího "Bananides" Johanidese, o názor a komentář k aktuálnímu tématu.

Jirko, je tohle téma na světové scéně aktuálně vůbec k diskuzi? Nebo existuje jen určitá bublina, ve které občas někdo nadhodí, že by se nad tím mělo zamyslet?

Každé téma přináší prostor pro diskusi. Zásadní otázkou tady je, zdali chceme ustálit BO3 nebo BO5 formát finálových utkání. CS:GO v tomto naráží na problém s vývojářem hry jako takovým. Valve nechává volnost všem organizátorům, což se odráží na nesrovnalostech v pravidlech jednotlivých turnajů. V současné době probíhají důležité rozřazovací turnaje v RMR okruzích, jenž rozhodnou o postupujících na Major. A ani v těchto turnajích nejsou sjednocená pravidla, přestože Valve výjimečně napumpuje veliké peníze do šampionátu (výjimečně myšleno, že opět bude Major, samozřejmě každý turnaj této kategorie je přímo vývojářem sponzorován). Je to k pláči, ale už je to evergreen, na který jsme si bohužel museli zvyknout.

Jakého formátu jsi zastánce v CS:GO ty?

Svůj vlastní Tweet na to asi nemám, ale BO5 do CS:GO podle mého názoru nepatří. Vezmu to ze 3 úhlů pohledu a postupně popíšu problémy, které vnímám:

  • Diváci. Sledovat jeden zápas může být mnohdy dost časově náročné. Samozřejmě správný fanda si čas najde vždy, ale pojďme do světa matematiky. Vyženu příklad schválně ad absurdum, abych předvedl svoji myšlenku v praxi. Ve finále se odehraje všech 5 map, každá z nich dojde alespoň do 26. kola, minimálně na jedné vidíme prodloužení a zápas včetně komerčních přestávek, vstupů studia a v ideálním světě i z místa konání finále (rip lan události), jsme bratru na krásných cca 7 hodinách zábavy. Rád se seznámím s někým, kdo bude tvrdit, že to sledoval se stejnou chutí po celou dobu trvání tohoto zápasu.

  • Komentátoři. Nechci zde hrát chudáčka, co nezvládne odkomentovat 5 map za sebou. Určitě to není problém, v kapacitách mých i mých kolegů a kolegyň je jistě zvládnout ještě o něco více. Ovšem když se jedná o finále a ty netušíš, která mapa je poslední, tak někdy si můžeš špatně rozvrhnout síly. A není nic horšího, než když utkání nevypadá zle, ale komentátoři tomu nedodávají šťávu, to mě poté vždy mrzí, ať už jako komentátora nebo jako diváka.

  • Hráči. A to je alfa a omega. Diváci to překousnou, komentátoři dělají svoji práci, dejme tomu, na to se tolik třeba ani hledět nemusí (no na komfort diváků by se možná myslet mělo). Ovšem pro hráče je toto neskutečná nálož. Opět se vrátím k příkladu 5 odehraných map. Hrajete finále velkého turnaje, jde vám o body do kvalifikace na Major, o titul šampiona, o Intel Grand Slam, to je vlastně jedno. A vy musíte po třeba více než 140 kol mít 100% soustředěnost, protože každá chyba vás může stát cenné body a v konečném součtu i zápas. Když přičteme stres, tlak dané situace, máme výsledkem rovnice nemalou zátěž na výdrž jednotlivých aktérů utkání. Ale k tomuto by se samozřejmě lépe vyjádřili samotní hráči, zvláště poté ti, jenž už nějaké BO5 pamatují.

Pokud Tě zajímá o Bananidesovi víc, doporučujeme navštívit jeho Twitter, případně Twitch. Mimo komentování se svitavský rodák snaží přinášet aktuality ze světa esportu.

Výhody a nevýhody? 

BO3 může skončit relativně rychle. Není to možná důstojné zakončení několikaměsíční pouti týmu do finále turnaje Majoru, všichni pamatujeme na Berlín 2019 a Kolín nad Rýnem 2016, že ano. Ale i v jiných soutěžích, kde může tým zaznamenat šílenou cestu přes otevřené kvalifikace až do hlavní části. Nedává to tolik prostoru pro obrat, pro chyby, pro vzpamatování se v zápase. Výhodou však je, že pokud zápas dojde do tří map a naskytne se třeba to jedno prodloužení, délka utkání je cca 4 hodiny a to je za mě optimální. Další výhodou je také fakt, že se málokdy hraje mapa, na které týmy nemají nic připravené. Ve finále by se neměly hrát mapy, kde rozhoduje pouze to, “kdo střílí lépe”. Jistě, taková kola se vždy objeví, ovšem když se jeden z celků dostane do úzkých a je odsouzen k defaultům, na kráse to zápasu nepřidá.

Mnohdy bývá BO5 vyústěním double elimination pavouka, který dává výhodu 1 mapy do finále týmu, jenž přijde skrze jeho vrchní část bez prohry. Pro délku zápasu se pak už pohybujeme v přijatelných mezích dle mého úsudku. Já osobně ale mám problém s výhodou přímo jedné mapy po postupem upper bracketem. Určitě by si takový tým zasloužil lepší startovní pozici, ale vést 1:0 v BO5 znamená, že tým ze spodní části pavouka musí víceméně vyhrát dvakrát BO2 během 4 map. Jako pomoc si umím představit, že výše nasazený celek určí oba dva bany nebo si může vybrat stranu na více mapách než soupeř apod. To je ale zase na jinou debatu. Nevýhody jsem popsal u první otázky, výhodou vnímám možnost reverse sweepu (obrat z 0:2 na 3:2), který jsme zažili už i u nás na domácí scéně (finále 8. sezony COOL Ligy, kdy SINNERS čelili proti eSubě na třetí mapě dvěma match pointům), který považuji za nejkrásnější momenty esport utkání, ale to je pro mě chabý důvod, abych tomuto formátu fandil.

Jsi poměrně sběhlý i v jiných hrách, můžeš dát srovnání?

Nerad srovnávám hry mezi sebou. Je to jako ptát se, proč se fotbal nehraje na sety a proč není přechod přes střední pásmo v ledním hokeji řešen štafetovým způsobem. BO5 se hodí do MOBA her, kde je daleko více alternativ skrze širokou škálu hrdinů/šampionů, hry mají více hluchých míst, kde si všichni aktivně i pasivně zapojení mohou trochu odpočinout a do těch rozhodujících momentů jít s plnými silami. Tam naopak méně map (respektive her, abych ctil terminologii) škodí. Představa, že finále Worlds v League of Legends je BO3 mě klidným nenechává. Nemůžeme srovnávat např. se sportovními simulátory, kde se někdy předvedená hra může pojit se současným stavem, kdy už hráči mohou i mírně taktizovat a betonovat. V CS:GO musíte hrát dokud nesvítí v tabulce šestnáctka, až potom máte cca 20 minut oddychu do další mapy.

Co tipuješ, že se bude na světové scéně dít dál? Dojde k nějakému sjednocení?

Sjednotit názory, komunitu nebo systém turnajů v CS:GO je vzhledem k současnému rozpoložení celého esport světa této střílečky utopie. Valve by muselo zahájit kompletní čistku, rozšířit svůj tým, nabrat spoustu esport konzultantů a dozorčích, kteří by pod sebou měli veškeré ligy na světě podobně jako to mají Riot Games. Ti ale zase začínají franchising, respektive jej už začali, a toho nejsem fanda v esportu. Pro organizace je to obrovské finanční zatížení a ta návratnost tam zkrátka a dobře není. Umím si představit, že skutečně jen hrstka světových top organizací není v minusu. Bylo by ale pěkné, kdyby aspoň pro ty RMR turnaje platila stejná pravidla. Nevidím důvod, proč by v NA museli pro zisk bodů do okruhu hrát BO5, když na druhé straně planety je finále řešeno standardní BO3. Zvláště, když rozdíl pro vítěze je 100 bodů, což v kontextu všech soutěží může rozhodovat, ale není to žádné terno. Celkem takové turnaje totiž uvidíme “jenom” tři a k tomu se přičítají body z loňské sezony, kdy Major neproběhl.

Zdroj úvodní fotografie: @SazkaeLEAGUEcz
Author photo
Vojtěch Pres Bývalý komentátor, nadšenec do rekreační cyklistiky a esportu.