CS2

Komentář: Beta CS2 je venku! Návrat ke kořenům s dotekem moderny

Komentář: Beta CS2 je venku! Návrat ke kořenům s dotekem moderny
6. 9. 2023
  |  

Poslední víkend letních prázdnin byl pro mnohé mladistvé hráče velice intenzivní. Po dlouhém čekání totiž Valve přišlo s masivní vlnou přístupů do Counter-Strike 2 a představilo enormní množství změn v rámci Beta verze nového herního titulu. Jaké jsou první pocity komunity a samotných hráčů?

Přechod z Counter-Strike: Global Offensive velká část komunity tipovala na konec srpna, Valve ale bylo proti. Teprve na začátku zaří se většina hráčů dostala k vysněnému přístupu do uzavřeného Beta testování a ihned se pustila do objevování zákoutí předběžného přístupu nové hry.

Příjemnou změnou bylo přidání ranking systému. Fanoušci hry se ještě v den vydání pustili do závodu o nejlepší hodnocení na světě a nejlepší z nich atakovali hranici 25000 bodů hodnocení. Čeští zástupci jako Hackshooter nebo suplicK dokonce patří mezi světovou špičku. Právě druhému zmiňovanému hráči navíc patřila v začátku sezony nejlepší pozice v evropě. Smůlu však měli ti, kdo si na většinu her rozhodujících o rankingu nenašli ověřené spoluhráče. Podstatná část týmových kolegů, které v prvních hrách dostanete, zkrátka nemá dostatečné znalosti o hře a s mluvením v teamchatu to není taky zrovna slavné. 

Bývalý profesionální hráč TAZ na svém Twitter profilu oznámil novinku, že pokud budou jeho spoluhráči ve hře komunikovat a snažit se, odmění je podpisem na Steam profil. „Počínaje dneškem budu podepisovat profily hráčů, kteří jsou se mnou ve hře a dávají info a snaží se v průběhu hry,“ komentoval relativně raritní situaci bývalý hráč Virtus.Pro.

S novou hrou ale nepřišly ani nové pořádky a mentální reset soupeře. Hned v úvodních hrách vás toxicita oponentů udeří do obličeje, tradiční nadávky, stejně jako v CS:GO, nejsou výjimkou. Pokud zůstaneme u hodnocení soupeřícího týmu a rozložení zápasů obecně, je to o štěstí. I tým plný "solo q" hráčů si v Premier módu může zahrát proti plné pětce soupeřů, navíc vás hra neodmění ani bonusovým hodnocením v případě, že "fullstack" porazíte. Velkou neznámou je i další směřování ratingu. 

Povede k tomu, že hráči kompletně opustí stránky jako FACEIT? Valve ještě před vydáním CS2 zveřejnilo cíl, že právě díky systému hodnocení se budou snažit, aby hráči primárně zůstávali na originálních serverech poskytovatele. Navíc to může přinést i skvělou změnu. V CS:GO hráči, kteří přišli do hry, neměli možnost ve stejném prostoru hrát i profesionální zápasy. S příchodem 128 tick serverů pro oficiální turnaje a ligy totiž prestiž ranku a her na matchmakingu upadávala, absurditou pak byla nutnost přeučit se jednotlivé utility.

Od tvorby zápasů se ale přesuňme k technickým stránkám hry. Skvělou vychytávkou je zamezení sundání tlumiče, však to všichni známe: Snažíte se přestřelovat s M4A1-S svého soupeře a z ničeho nic si vaše postava začne sundávat tlumič uprostřed boje. Tomu již je nyní konec, alespoň pokud si to sami nastavíte. Hra má ale i svá negativa, s posunem technologie se zvýšila náročnost hry a logicky i požadavky na Váš hardware. Proslýchá se, že zatímco CS:GO testovalo Váš procesor, CS2 si nabízí více výkonu z grafické karty. 

Takže pozor, na tousťáku si nový herní titul asi příliš neužijete. Stejně tak je terčem kritiky i samotné nastavení hry. Bez pár příkazů do konzole je hra oproti svému předchůdci extrémně přesvícená, oslepující granáty tak bezpochyby splňují své cíle i pro hráče za monitorem.
Změnou logicky prošly i jednotlivé mapy. U některých jsou změny drastické, Overpass a Inferno dokonce pocítily kompletní přepracování, většina map ale zaznamenala pouze kosmetické úpravy.  Spolu s úpravami se vývojáři rozhodli i odstranit skyboxy, což ihned potrestal Estonec ropz svými insta-smoky na banán na mapě Inferno. 

Teprve teď si opravdoví gurmáni v oboru utilit přijdou na své. Ale nebudou to mít tak jednoduché, profesionální hráče budou čekat desítky hodin na tréninkovém serveru s účele přeučit se line-upy na jednotlivé smoky, molotovy atd. Právě utilita také zaznamenala množství změn. Přes molotov teď díky nízkému plamenu svého soupeře pohodlně uvidíte, naopak dýmovnice Vás mohou nepříjemně potrápit. V kouřovém oblaku se ztratíte raz, dva. Absolutní ztrátu vize navíc potrhává fakt, že se smoky rozloží podle okolního prostoru a šikovný support si Vás tak jednoduše povodí.

Stále větší vlna kritiky se ale snáší na aim. Jako ryby ve vodě se budou možná cítit hráči s tendencí tapování nebo burstu, milovníci spray paterrnů ale vlivem zvýšeného recoilu zbraní jsou nahraní. Podle jednotlivých grafik sice spray patterny zůstaly z CS:GO zachovány, ve hře se ale cítíte úplně jinak. S tím souvisí i schopnost pohybu. Zaznívají hlasy, že soupeř, který běhá ze strany na stranu, má jednoznačnou výhodu proti většinově statickým nebo pohybově neaktivním soupeřům. 

Obrovský prostor tak dostávají vylepšené pistolky jako Tec-9 nebo Desert Eagle, díky kterým si se soupeři nemusíte lámat hlavu. O to více tak budou zaskočeny česko-slovenské týmy, které proti horším nákupům měly trable i v CS:GO. Hráči se však mohou alespoň kochat novým nákupním menu, na které si zkrátka budeme muset zvyknout. Obrovskou výhodou je možnost zpětného prodeje zbraně, protože k chybám v nákupu zatím dochází velmi často. Například sniper týmu Sampi, fino, během testovacího vysílání PLAYzone místo svého oblíbeného AWP neustále kupoval FAMAS, který se v jeho loadoutu zobrazoval na pozici, kde předtím byl zvyklý nakupovat právě odstřelovací pušku.

Poslední otázkou, kterou se zde budeme zaobírat, je změna formátu. Ta jde s kompetitivním hraním ruku v ruce. Místo MR15 hráči nyní zápolí ve formátu MR12, polovina tedy může skončit remízou 6:6, zápas ale remízou za stavu 12:12 nekončí. Naopak následuje MR3 prodloužení, které ale za smírného stavu 15:15 resultuje v remízový konec celého zápasu. Tak ať to střílí!

Author photo
Jakub "Koty" Kotajny Student žurnalistiky na FSV UK, který se vydal na dráhu tuzemského CS:GO komentátora a redaktora.