Champions Queue - spása LCS, nebo nevydařený experiment?
League of Legends

Champions Queue - spása LCS, nebo nevydařený experiment?

Champions Queue - spása LCS, nebo nevydařený experiment?
20. 4. 2022
  |  

Nejvyšší severoamerická soutěž v League of Legends LCS se rozhodla pro ty nejlepší hráče z regionu vytvořit nové prostředí pro individuální trénink. Na začátku ledna tohoto roku byl spuštěn nástroj “Champions Queue”, který měl zajistit exkluzivně těmto hráčům co nejlepší herní zkušenost, oproti často kritizovanému soloQ. Hráči po takovém systému dlouho volali, např. v Číně takový super server pro elitní hráče už existuje. Jak dopadl tedy americký super server?

Sjednocení odezvy a kvality her

Ještě než se začneme věnovat problémům, na které po spuštění CQ narazilo, tak si shrneme výhody takového systému První zásadní a dlouholetý problém technického rázu CQ úspěšně řeší. Všichni hráči LCS, LLA a dalších přidružených Academy nebo amatérských lig hrají soloQ na vysoké odezvě neboli pingu např. oproti hráčům z Korei. LoL servery jsou totiž na východním pobřeží v oblasti Chicaga, zatímco hráči nejvyšších soutěží jsou úplně na druhé straně - na západním pobřeží v Los Angeles. 

Co to znamená konkrétně v praxi? Oficiální a tréninkové zápasy hráči odehrají na odezvě ~10ms (ty jsou hostnuté na speciálně určeném Tournament Realmu, který má servery blíže), ale během individuálního tréninku mají odezvu kolem 60ms. 50 milisekund (0.05 sekundy) rozdíl se může na první pohled zdát jako málo – to by možná platilo pro Pepu ze stříbrné divize. Ale pro ty nejlepší z nejlepších, kde je potřeba pracovat na každém detailu, tak vyšší odezva znamená značné omezení zvlášť pro určité mechanicky náročnější šampiony. A hráči si také musí neustále převykat na změnu odezvy, když si jdou zahrát soloQ po oficiálním zápasu/týmovém tréninku a naopak.

Dále si tento systém sliboval lepší kvalitu her. To se aspoň částečně podařilo - vzhledem k tomu, že všichni hráči si musí projít tzv. “behavior checkem” a dále je jejich chování blízce monitorováno, tak se vám nestane, že někdo odejde ze hry nebo bude naschvál kazit hru spoluhráčům. Proč jen částečně? Hned se k tomu dostaneme.

Další bonusy pak byly přidaná motivace v podobě prize poolu 400 000$, který se mezi ty nejlepší hráče CQ skrz rok 2022 má rozdat. Rovněž i hráči, kteří dosáhli vysokého ranku na žebříčku NA soloQ (Master tier+, později posunuto na grandmaster+), mohli do CQ poslat svou přihlášku a poté nabírat zkušenosti po boku ostřílených hráčů. Zároveň byla možnost dobrovolně používat hlasovou komunikaci během zápasů – ta byla samozřejmě často využívána a vše vypadalo, že CQ je opravdu systém, po kterém nejlepší hráči dlouho volali a dobře simuluje i týmové tréninkové prostředí.

Zdroj: Riot Games

Kde nastaly potíže?

A kde je tedy kámen úrazu a jaké se po oslavovaném startu CQ objevily trhliny? Nejprve ke zmíněnému částečnému zlepšení kvality her – toxicitu se sice díky tomuto systému podařilo snížit na naprosté minimum. Samotná kvalita her co se týká herních výkonů a vyrovnanosti her dost pokulhávala. Důvod byl hned jasný - v CQ neexistoval MMR systém, který by pomohl k vytvoření co nejvíc vyrovnané hry, jako je tomu v běžném soloQ. A i když součásti CQ byla hrstka těch top hráčů, tak rozdíly na takové úrovni mezi hráči z top týmů v LCS oproti těm více amatérským jsou stále velké. Pokud by byl MMR systém přítomný, tak by se hráči postupně rozřadili a hry by byly vyrovnanější, avšak bez něj se nevyrovnané hry staly velkou překážkou a důvodem, proč se někteří hráči CQ vzdali.

Kromě výkyvů v kvalitě zápasů se ještě připojil problém s výběrem role. Vzhledem k poměrně malému množství hráčů se často stávalo, že se hráč nedostal ke své hlavní roli na úkor rychlejšího nalezení zápasu. To má několik negativních následků - daný hráč samozřejmě chce trénovat svou hlavní roli a ne jinou, sníží to kvalitu zápasu, protože není na své sekundární roli tak dobrý jako na hlavní a přispěje to k výše zmíněným výkyvům kvality zápasů. 

Poté se ještě připojila neshoda mezi hráči jestli používat hlasovou komunikaci - část hráčů ji totiž chtěla během zápasů používat, aby se vytvořilo prostředí jako v týmovém tréninku. Jiní hráči ale chtěli brát CQ individuálně a komunikaci nevyužívat a soustředit se jen na sebe. A tady nikdo nebyl na vině – obě strany hráčů mají svoje důvody a je to ve výsledku jejich volba, ale plno hráčů se CQ kvůli rozdílným pohledům na používání hlasové komunikace vzdalo a tvořilo se napětí v týmu, když se hráč rozhodl nevyužít voice comms.

Zdroj: lolesports

Je cestou restart?

Všechny zmíněné problémy vytvořily domino efekt - už na začátku nebylo v CQ velké množství hráčů a pokud určitá část přestane hrát méně nebo úplně odejde, tak se prodlouží časy na hledání zápasů, zvýší se šance na získání hlavní role a to zase odradí další a další hráče a dostaneme se do takové bludné smyčky. Jediná cesta ven je systémy zlepšit a pak si zkusit u hráčů získat druhou šanci, aby se CQ znovu rozjelo a nakoplo.

O to se Riot Games budou pokoušet – v jejich posledním updatu ohledně CQ (https://lolesports.com/article/champions-queue-update/bltdfcb423b8af99feb) adresují výše zmíněné problémy a mají v plánu je vyřešit. Jedna věc ale komunitu zaskočila - CQ je momentálně pozastaveno z důvodu, že to je  offseason období a hráči si chtějí po jarní sezóně odpočinout a mentálně se připravit na letní sezónu, tím pádem by nehráli CQ tak moc. To opět rozvířilo komunitu, protože podívejme se na to z druhé strany - během sezóny hráči nemají na CQ tolik času kvůli týmovým tréninkům, rozborům, oficiálním zápasům a partnerským povinnostem, což s dalšími problémy způsobilo úpadek systému. 

A není tedy mimo sezónu zrovna ten ideální čas zapnout CQ, aby si hráči udrželi formu do léta? Profíci mají přes sezónu určitě nabitý program a odpočinek je na místě – nemůžeme po nich chtít mít až nezdravá očekávání. Ale offseason trvá (podle toho, jak se daný hráč dostal daleko splitu co se týká playoffs) minimálně necelé 2 měsíce (nepočítám tým, co jede na MSI) až maximálně necelé 3 měsíce. Mám velký respekt vůči tomu, kolik času věnují špičkoví hráči své profesi a kolik toho musí obětovat. Pořád ale patři mezi ty nejlepší, jsou velice slušně ohodnoceni za své snahy a proto si nemyslím, že by mimo dlouhou offseason měli hráči trénink úplně vypustit.

Bude CQ opravdu ten revoluční systém, který pomůže severoamerickému regionu pozdvihnout úroveň hráčů a stát se více konkurenceschopným v mezinárodních soutěžích? Nebo snahy opět CQ oživit a zmodernizovat budou neúspěšně a tento pokus zanechá v historii LCS pouze hořkou tečku? Čas ukáže.


Zdroj úvodní fotografie: Riot Games
Author photo
Tomáš Anděl Komentátor, analytik a bývalý poloprofi hráč LoLka