Čekání na TI10, část první: The International 2011
17. 6. 2021
|
Na následujících řádcích se dozvíte o průběhu a zajímavostech předchozích ročníků. Začínáme v roce 2011, v německém Kolíně nad Rýnem.
Čekání na desátý ročník The International bylo delší než obvykle. Pandemie covid-19 v roce 2020 zasáhla celý svět a esportová scéna nebyla výjimkou. Valve se proto rozhodlo odložit gigantický turnaj na další rok. The International 10 startuje, i se svým rekordním prizepoolem 40 milionů dolarů, již 5. srpna 2021 a my se rozhodli vám čekání o něco zpříjemnit. Na následujících řádcích se dozvíte o průběhu a zajímavostech předchozích ročníků. Začínáme v roce 2011, v německém Kolíně nad Rýnem.
Právě v Kolíně, v tamějším Koelnmesse Exhibition Center, probíhala herní konference GamesCom. Při této příležitosti se herní vývojářská společnost Valve rozhodla přijít s novým konceptem turnaje a celosvětově předvést světu svůj nejnovější esportový triumf: multiplayer online battle arena (MOBA) hru Defence of the Ancients 2, zkráceně Dota 2.
V roce 2011 už se esport nehrál o basu piv nebo prestiž v sousedství, k dnešním měřítkům ale scéna kompetitivního hraní nesahala ani zdaleka. Hráči stále museli přemlouvat vlastní rodiče, aby je nechali odejít po této nové, širokým publikem nepoznané cestě. Neexistovala garance odměn, prizepooly byly v řádech tisíců dolarů, mnohdy se dokonce ani nevyplácely výhry. Jistota uživení se esportem neexistovala.
Právě v Kolíně, v tamějším Koelnmesse Exhibition Center, probíhala herní konference GamesCom. Při této příležitosti se herní vývojářská společnost Valve rozhodla přijít s novým konceptem turnaje a celosvětově předvést světu svůj nejnovější esportový triumf: multiplayer online battle arena (MOBA) hru Defence of the Ancients 2, zkráceně Dota 2.
V roce 2011 už se esport nehrál o basu piv nebo prestiž v sousedství, k dnešním měřítkům ale scéna kompetitivního hraní nesahala ani zdaleka. Hráči stále museli přemlouvat vlastní rodiče, aby je nechali odejít po této nové, širokým publikem nepoznané cestě. Neexistovala garance odměn, prizepooly byly v řádech tisíců dolarů, mnohdy se dokonce ani nevyplácely výhry. Jistota uživení se esportem neexistovala.
Celému odvětví vládl StarCraft II, čemuž odpovídal počet profesionálních hráčů, celkových oficiálních turnajů i celkové výhry: o necelé 3,2 miliony dolarů se na 789 turnajích pokoušelo 516 hráčů. Valve již tehdy mělo samozřejmě velice populární Counter-Strike, který dokonce hrálo více profesionálů než Starcraft II. Dota 2 se ale měla stát něčím jiným. Ničím menším než králem esportu. A ve Valve měli jasný plán jak toho dokázat: prestiž a peníze.
Světlo světa tak spatřil The International, nový turnaj ve hře Dota 2. Neexistovala žádná kvalifikace. Valve pozvali, dle jejich názoru, 16 nejlepších týmů na světě, aby se poprali o tehdy dosud neviděný prizepool 1,6 milionu dolarů. A vítězný tým bere rovnou celý milion. Hráči, kteří do této chvíle hráli na monitorech podložených knihami, kteří museli utíkat od rodin, aby pronásledovali svůj sen, či zameškávali důležité zkoušky ve škole. Spoluhráči, kteří se nikdy v životě neviděli. Ti všichni dostali možnost předvést své schopnosti celému světu a vyhrát peníze, o jakých se jim před tím nesnilo. Do té doby se větší mediální humbuk v esportu nespustil. Obzvláště západní svět si začínal všímat nejen hráčů na hřišti, ale i těch od klávesnice.
Scéna byla nastavená, hype vytvořen, teď již záleželo vše na hráčích. A ve Valve nemohli být spokojenější. Favority celého turnaje byly čínské týmy, které však při své cestě za vítězstvím poznaly mnoho překážek a nic nebylo jednozančné. Týmy jako singapurský Scythe, mezinárodní Ok.Nirvana.Int a hlavně ukrajinské Natus Vincere psaly své vlastní příběhy plné dojemných vítězství, comebacků, ale i hořkých proher. Byli to právě hráči z Natus Vincere (NAVI), kteří ve finále porazili 3-1 čínské EHOME a napsali jeden z nejkrásnějších příběhů esportu, kdy se z nepředvídatelného týmu plného zvláštních, rozjařených, do esportu skoro až nehodících se postav, stali šampioni.
The International 2011 navíc také získal svou tvář: jednadvacetiletého Ukrajince, Danila „Dendiho“ Ishutina. Midař NAVI byl díky svým herním výkonům, sympatické, věčně usměvavé povaze a silnému osobnímu příběhu okamžitě miláčkem fanoušků po celém světě. Rázem se stal jednou z nejprominentnějších esport postav na celém světě. Jeho profil na Twitteru měl po vítězství na The International 2011 dokonce více sledujících než ukrajinský národní fotbalový tým.
Společnost Valve mohla slavit. Něco takového ve světě esportu ještě nikdo nepředvedl. Dota 2 se představila vskutku úžasně a je jasné, že jen tak nikam neodejde. Výborné produkční hodnoty, skvělý tým expertů, krásné lidské příběhy, kvalitní vysílání a kvalitní hry, to vše byl první The International. Uvnitř Valve měli jasno: Za rok uděláme The International znovu. Větší a lepší.
V příštím článku si přiblížíme jaké kroky manažeři z Valve podnikli, aby dostáli svým slovům!
Světlo světa tak spatřil The International, nový turnaj ve hře Dota 2. Neexistovala žádná kvalifikace. Valve pozvali, dle jejich názoru, 16 nejlepších týmů na světě, aby se poprali o tehdy dosud neviděný prizepool 1,6 milionu dolarů. A vítězný tým bere rovnou celý milion. Hráči, kteří do této chvíle hráli na monitorech podložených knihami, kteří museli utíkat od rodin, aby pronásledovali svůj sen, či zameškávali důležité zkoušky ve škole. Spoluhráči, kteří se nikdy v životě neviděli. Ti všichni dostali možnost předvést své schopnosti celému světu a vyhrát peníze, o jakých se jim před tím nesnilo. Do té doby se větší mediální humbuk v esportu nespustil. Obzvláště západní svět si začínal všímat nejen hráčů na hřišti, ale i těch od klávesnice.
Scéna byla nastavená, hype vytvořen, teď již záleželo vše na hráčích. A ve Valve nemohli být spokojenější. Favority celého turnaje byly čínské týmy, které však při své cestě za vítězstvím poznaly mnoho překážek a nic nebylo jednozančné. Týmy jako singapurský Scythe, mezinárodní Ok.Nirvana.Int a hlavně ukrajinské Natus Vincere psaly své vlastní příběhy plné dojemných vítězství, comebacků, ale i hořkých proher. Byli to právě hráči z Natus Vincere (NAVI), kteří ve finále porazili 3-1 čínské EHOME a napsali jeden z nejkrásnějších příběhů esportu, kdy se z nepředvídatelného týmu plného zvláštních, rozjařených, do esportu skoro až nehodících se postav, stali šampioni.
The International 2011 navíc také získal svou tvář: jednadvacetiletého Ukrajince, Danila „Dendiho“ Ishutina. Midař NAVI byl díky svým herním výkonům, sympatické, věčně usměvavé povaze a silnému osobnímu příběhu okamžitě miláčkem fanoušků po celém světě. Rázem se stal jednou z nejprominentnějších esport postav na celém světě. Jeho profil na Twitteru měl po vítězství na The International 2011 dokonce více sledujících než ukrajinský národní fotbalový tým.
Společnost Valve mohla slavit. Něco takového ve světě esportu ještě nikdo nepředvedl. Dota 2 se představila vskutku úžasně a je jasné, že jen tak nikam neodejde. Výborné produkční hodnoty, skvělý tým expertů, krásné lidské příběhy, kvalitní vysílání a kvalitní hry, to vše byl první The International. Uvnitř Valve měli jasno: Za rok uděláme The International znovu. Větší a lepší.
V příštím článku si přiblížíme jaké kroky manažeři z Valve podnikli, aby dostáli svým slovům!