CS2

Osobnosti scény hodnotí CS2: Hlavním problémem je peekers advantage

Osobnosti scény hodnotí CS2: Hlavním problémem je peekers advantage
21. 10. 2023
  |  

STYKO, ZEDKO, leckr, zur1s a další hráči i osobnosti tuzemského Counter-Striku si po jedenácti letech musí zvykat na nový herní titul. Vydání CS2 provázela řada problémů, které se vývojář v pravidelných updatech snaží postupně opravit, cesta za ideálním zážitkem ale ještě bude dlouhá. Jak se na prozatímní stav hry dívají přední postavy českého esportu?

Zatímco v dalekém Sydney v těchto dnech vrcholí první Tier 1 turnaj ve hře Counter-Strike 2, česko-slovenská scéna už za sebou úvodní představení nové hry v LAN prostředí má. I v průběhu Tisport CS Praha II se známé tváře naší scény rozpovídaly o nešvarech nového herního titulu, někteří ale nalézali i slova chvály. Vůbec nejvíce se dotazovaným líbí nové možností využití utility, především kombinace smoku a HE. 

„Za mě je ta hra fajn. Samozřejmě to má nedostatky, ale když si vzpomenu na přechod z 1.6 na CS:GO, tak to nebylo o nic lepší. Celkově se mi líbí ta změna hry jako takové,“ hodnotí své první pocity hráč SINNERS Jindřich "ZEDKO" Chyba, který na první české CS2 LANce došel se svým týmem pro stříbro. „Dost mě baví nové smoky a granáty, bude se s tím dát hodně vymyslet,“ dodává. „Asi nenajdu věc, která by mě vyloženě štvala, jen mi chybí možnost držení zbraně v levé ruce,“ odpovídá závěrem na dotaz týkající se jednotlivých nedostatků.

O něco kritičtější je vůči své oblíbené hře bývalý kapitán týmu Cryptova Maximilián "w8max" Macášek, zejména se mu nepozdává aktuální řešení klasického kompetitivního hraní v módu Premier. „Premier mód bych vůbec nehrál a neřešil, dokud nebude normální Anticheat a důvod ho hrát, protože i když skončíte v TOP30, nic nedostanete. Na Faceitu jsou každé čtyři měsíce hráči v TOP125 hodnocení v týdenní „lize“, kde se hraje o 100 000 €. A to už je co říct. Navíc je tam i supr anticheat,“ komentuje w8max výhodu externí platformy, která v éře CS:GO postupem času v popularitě a relevanci převálcovala kompetitivní ranky. „Za mě je ale samotná hra v hratelném stavu, samozřejmě pokud nemluvíme o nějakých maličkých chybách, které se do konce roku opraví,“ dodává pak k samotné hře.
Za všechny špatné věci v CS2 může tickrate
Martin "zur1s" Sláma
Obrovským fanouškem Faceitu je i Martin "zur1s" Sláma, který během své hráčské kariéry vystřídal široké spektrum organizací, od letošního léta jej v ENTERPRISE nahradil capseN. „Nejvíce mě štve, že Faceit má zakázaný 128 tick. Tady na LAN prostředí si zatím hráči hru chválí, zbraně hitují, což je dáno právě odlišným nastavením. Na 64 ticku je šílený peekers advantage což mě zajímá, jak hodlá Valve řešit, protože se jedná o obrovský problém,“ komentuje aktuální stav hry zur1s během přípravy na práci analytika na turnaji Tipsport CS Praha II.

„Za všechny špatné věci v CS2 může tickrate, ta odezva je kvůli němu špatná. Jinak mě štve že tam nemáme game mody jako Danger Zone, ale ty se přidají časem. I tak je škoda, že tam nejsou, jelikož se vývojáři trochu nechali dotlačit k vydání CS2 fanoušky a teď kvůli absenci game modů přichází o některé hráče. Celkově vydání hry hodnotím negativně, beru to zatím jako takovou beta verzi s tím, že za 3-4 měsíce tady budeme mít finální projekt, kde ta hra snad bude dokonalá. Zatím tam je ale spousta chyb, které se musí vyřešit,“ rozvádí zur1s své další poznatky. „Zatím jsem nejvíce nadšený z vizuální stránky hry a utility. Skillgap na pro scéně se kvůli některým chybám hodně zmenšil, hráči kteří kdysi nebyli tak dobří teď přeskakují některé lepší hráče kvůli změně jednotlivých věcí,“ zakončuje.
Pocity ze hry prostřednictvím e-mailu sdělil Sazka Esport i dlouholetý hráč Tier 1 scény STYKO, který se startem CS2 sedí na benchi v organizaci Apeks a zatím přemýšlí nad svým budoucím angažmá. „Myslím si, že hra je ještě ve vývoji, takže je předčasné dělat nějaké závěry. Ale myslím, že hra dost sedne agresivním hráčům a hráčům, kteří si dávají pozor na mechanické věci ve hře jako counterstrafing, crosshair placement nebo jsou kreativní s utilitou. Taky to asi budou mít lehčí hráči, kteří mají v oblibě střílení burstem nebo tapování než spray,“ sděluje Martin Styk své dosavadní zkušenosti a domněnky. 

„Největší nerf zažijí snipeři a anchor hráči. Největší buff mají naopak právě proaktivní hráči typu entry nebo playmaker. Celkově největším problémem je samozřejmě peekers výhoda, protože držení úhlů ve hře je skoro nemožné. Úprava ekonomiky asi bude taky nutná,“ navazuje na zur1sova slova ohledně problematického pohybu a jako jeden z mála poukazuje na problémy, které skýtá aktuální nastavení ekonomiky ve hře. To přešlo do CS2 z předchozího CS:GO.

Kritikem hry je IGL ENTERPRISE Michal "leckr" Kadlíček, který se do CS2 opřel asi nejvíce ze všech dotazovaných. „Pro mě jsou největším mínusem low fps. Budu muset zlepšit PC abych tu hru mohl hrát, obvykle mám pod 150 FPS v duelech. Dalším mínusem bude spray, absolutně to „nefeeluje“ a nehituje jako v CS:GO, na ten pocitový rozdíl si stěžují skoro všichni. Myslím si, že hitboxy jsou taky trochu rozbité a na nové zvuky si taky člověk musel zvyknout,“ konstatuje stroze. „Mechanika je jiná, lidé si na to potřebují zvyknout, například už nejde používat onewaye, pokud to nemá vypadat jako Omenův smoke ve Valorantu a je to všelijaké,“ doplňuje jeho kolegyně z ENTERPRISE itsterez.

Svůj poznatek ohledně hitboxů a pohybu ostatně sdílel i dříve zmiňovaný w8max: „Z osobních zkušeností vím, že pokud protivníci mají pod 30 ping, tak se nestává, že by vás soupeři zabili za roh.“ Z úst širší veřejnosti ale zároveň již zaznívala méně četná skupina názorů o opačném jevu. Zdá se, že tento problém nás jen tak neopustí. „Za mě ta hra není připravená, bude dobrá za nějakou dobu, ale teď několik měsíců budeme trpět,“ završil své nepříliš pozitivní vyjádření leckr. I tak jsou jeho slova ve shodě s velkou většinou aktivních hráčů.
Na svou premiérovou LAN akci v CS2 se těší i zástupkyně něžného pohlaví Ljudmila "Miley" Mikitová. Ta kromě streamování velkou porci svého volného času obětuje i aktivnímu hraní na ženské scéně a její pilná práce začíná sklízet ovoce. „Já se snažím udržet si pozitivní mindset. Beru to jako možnost se prosadit, proto jsem to podchytila hned zezačátku. Napříč všema chybama jsem se od prvního dne šla učit granáty, vymýšlet vlastní. Zkoumala jsem jumpthrowy a movement, stahovala aim mapy nebo se snažila najít dostupný DM, “ komentuje své první krůčky v CS2. „Nejvíc se mi na tom líbí prostě ten potenciál, že se něco děje atd. Dodalo mi to dost motivace a možností,“ pokračuje Miley.

Několikanásobná účastnice Quietus Day a kvalifikací na ESL Impact se ale dostala i k negativům hry. „Nejvíce mi vadí peek advantage a nefunkční střelba. To hře dodává faktor náhody. Když prostě hraješ špatně a víš to, tak aspoň víš, že můžeš jít pak na server nebo na demo se zlepšovat. Když dostáváš, protože vidíš, že ta hra není úplně funkční, tak se cítíš víc beznadějně,“ věnuje se faktorům hry, které ji trápí. 

„Ale beznadějnost tě neposune dál, takže se snažím co nejvíce podchytit tu hru, drtím prostě jeden Faceit/pracc/aimboty za druhým. A modlím se k bohu, že to pomůže a brzy se to fixne,“ uzavírá krátce předtím, než v průběhu zápasu mezi SINNERS a Dynamem Eclot s úsměvem dodá: „Jo a zvuky jsou taky pořád bída. Hlavně když ti praskne vlastní flash za tebou a ty neslyšíš na pět let.“
 MM hraju jen for fun nebo jako rozehru, protože soupeři nejsou schopní mě většinou trefit a je to rychle 13:0. 
Tereza "ItsTerez" Herzánová
Asi nejsdílnější byla v otázce hodnocení streamerka a influencerka ENTERPRISE Tereza "itsterez" Herzánová. Ta během svých každodenních streamů téměř vždy zavítá do prostředí Counter-Striku a v posledních dnech tak má nahráno podobně, jako někteří profesionálové. I díky hraní převážně v soloq itsterez asi nejvíce reflektuje názory širší veřejnosti. „Vzhledem k tomu, že tam nejsou zatím zmáknuté komunitní servery a workshop na servery, které mám ráda tak mě to zatím moc nebaví a příliš se mi nedaří. Patřím mezi hráče, pro které je důležitá rozehra a na jiných aplikacích jako je aimlab apod. to není tak efektivní jako DM, boti nebo Surf. Právě tyhle věci mi tam dost chybí a bere plusové body pro CS2,“ vystihuje čerstvě jednadvacetiletá streamerka pocity mnohých o absenci jednotlivých vymožeností k rozehrávání se.

„Co se týče gameplaye tak si myslím, že denně Valve denně pracuje na updatech, což je dobře, že se zlepšuje hra a její optimalizace či hratelnost. I přesto tam jsou ale jednotlivé bugy a chyby, které způsobují, že z toho není takové potěšení jako z CS:GO,“ navazuje na slova předešlých respondentů. Své ale řekla i k volbě Faceitu před herním systémem Valve: „Hraju teď hlavně Faceity, protože u Premieru a MM lidé moc tryhardí a nedá se jednoduše rozřadit hráče. Já mám kolem 9000 ratingu a potkávám běžně hráče, kteří mají na Faceitu 4000 ela,“ vyjadřuje se k nesmyslnému rozdělování hráčů do herních lobby. Právě v nich se stává, že na špatně zabezpečených serverech hráči potkávají cheatery. „Zatím jsem ve hře žádného nepotkala, ale všichni si na to hrozně stěžují, já naštěstí tuhle zkušenost nemám,“ říká držitelka nejdelší série streamů bez day-off u nás. 

„Myslím si, že se na té hře musí hodně pracovat a není ready na kompetitivní scénu. Zároveň se ale těším až to uvidím na turnajích, bude to zase něco jiného, chci vidět, jak pro budou pracovat s mechanikou, ale myslím si, že na profi zápasy a turnaje je ještě brzo,“ nechává se slyšet itsterez pár dní před startem prvních světových i tuzemských turnajů v CS2. Hned několik situací pak její slova o desítky hodin později potvrdilo. 

„Docela mě mrzí, že CSGO nejde hrát jako jinou hru, protože bych tam šla ráda na surf, ale jinak, než přes beta verzi to nejde. Pak jsou tam ale i věci, které mě baví, třeba vzhled a grafika s efekty je lepší,“ dodává itsterez závěrem krátce před oznámením Valve o vydání CS:GO Leagacy, které bude podporováno do 1.1.2024 a zůstane ve Steam knihovně navždy.

Článek, který by měl pojmout širší spektrum jednotlivých ohlasů by spolykal snad celou paměť internetu a tak je nutné se spokojit pouze s vybranými zástupci různých skupin hráčů na naší scéně. Věříme, že i přes absenci některých předních střelců se dokážete s některým z názoru ztotožnit a nebo si z rozsáhlého čtiva něco málo odnesete. Ať už tomu bude jakkoliv, přejeme vám, ať elo nebo body ratingu rostou a CS2 se postupně stane z nenáviděného titulu hrou, ke které se budete rádi a často vracet.

Author photo
Jakub "Koty" Kotajny Student žurnalistiky na FSV UK, který se vydal na dráhu tuzemského Counter-Strike komentátora a redaktora.