CS:GO
League of Legends
Zajímavosti

"LoLko je jeden z nejhorších esport titulů na česko-slovenské scéně," uvedl CEO BRUTE

"LoLko je jeden z nejhorších esport titulů na česko-slovenské scéně," uvedl CEO BRUTE
3. 9. 2023
  |  

Pavel Dvořák, CEO organizace BRUTE, v rozhovoru pro Sazka Esport promluvil o kvalitně tuzemské scény, tom, co jej v esportu překvapilo, byznysovém (ne)smyslu League of Legends na česko-slovenské scéně, obecně o vnímání esportu i fungování jako šéf herních sekcí, a zároveň závodní stáje.

Jak se aktuálně daří BRUTE z pohledu finančního zdraví a uzavřených partnerství?
"Když to vezmu od konce, partnersky se daří velmi dobře a musím říct, že se nám podařilo i díky nově uzavřeným partnerstvím zajistit chod toho týmu v nějaké míře. Určitě to není jak u ostatních velkých esportových týmů, ale aktuálně dokážeme, aby hráči byli co nejvíce spokojeni a mohli jsme se účastnit top tuzemských akcí. Jsem rád že se zachovala spolupráce s Kofolou a že jsme i nadále pod patronátem SEMTEX REPUBLIC."

A z pohledu herních sekcí a hráčů?
"Co se týká hráčů a úspěchu týmu, myslím, že se nám podařilo stabilizovat celý tým a chod organizace, protože byť jsem to přebral teprve v lednu ve své pozici, tak za toho půl roku jsme zvládli docela dost věcí a podařilo se nám posunout dál. Zároveň si myslím, že jsme svým způsobem měli šťastný výběr hráčů a lidí do toho týmu obecně, zejména pak na ty, které nikdo moc neznal a podařilo se nám ve spojení s dalšími, ať již více či méně zkušenými, vybudovat zajímavé spojení. Nechci v tomto chválit sebe, ale naopak celý tým, kterému se povedlo to, co by za půl roku nikdo nečekal, zejména v League of Legends, tedy postup na finále Hitpoint Masters do Svitav a na první pokus i do play-in EMEA Masters."

Ta kombinace hráčů, které “nikdo nezná”, respektive jsou třeba někteří zkušenější, někteří míň tak to, na čem chcete stavět herní sekce?
"Vzhledem k tomu, jak se scéna vyvíjí dneska, tak chceme. Tady se hráči doposud stále rotují a týká se to napříč esport tituly. Myslím si, že už jsou takové tváře, které spolu za život už několik hráli. Vidíme tedy, že jít cestou nových hráčů, které nikdo nezná, ať už z domáci scény či importy. Vybírat se dá z mnoha platforem, zejména když je jim 15, 16 nebo 17 let a hrají Solo Queue nebo Faceit. Naši kluci, kteří jsou zkušenější, si je dokážou vyhlédnout. Kdysi raining vybral Peťa do týmu (LoL sekce) a vlastně je to kluk, který v životě nehrál kompetitivní LoLko, ale chtěl se učit nové věci a chtěl se někam dostat. Určitě je to jedna z cest, jak přežít dnešní dobu po ekonomické stránce, logicky nového a mladého hráče platíš jinak, než hráče, kterého si kupuješ nebo přebíráš z jiného týmu a má řadu zkušeností. Je potřeba najít balanc na úrovni talentů, zkušeností a třeba i zahraničních importů."

Jak těžký je najít ten balanc mezi mladými, kteří třeba ještě hráči, kteří třeba ještě chodí do škol nebo mají nějaká svá první zaměstnání, případně vysoké školy a právě těmi zkušenějšími, kteří to už kombinují s tou opravdu osmihodinovou prací?
"Každé má určitě něco do sebe. Pokud se o tom budeme bavit z mého pohledu, tedy člověka, který je za projekt zodpovědný a (spolu)financuje jej, tak z tohoto pohledu samozřejmě hráč, kterej chodí do práce a vydělává si nějaké peníze a od nás dostává nějaké peníze, je možná o trošku lepší variantou. Na druhou stranu si stejnětak myslím, žene vždy dokáže to, co ten mladý kluk, který se tomu musí a chce věnovat i přes nějaké další zájmy školu apod. a možná tomu dává i víc, protože tam má o cosi větší chuť a motivaci budoucnosti a ne vždy je zajímají například jen ty peníze na konci měsíce, když to řeknu hloupě. Ale určitě je to případ od případu a nerad bych to vztahoval na všechny. Zároveň je potřeba si říct, že pro nás je škola u mladých kluků stále velkou prioritou, ve které se jim snažíme vycházet vstříc, protože si uvědomujeme my, oni i jejich rodiče, kteří je třeba i esportu podporují, že to nebude to, co by dělali do konce života. Podobně je na tom, zejména u mladších hráčů, pozice sportu v životě, kde chceme aby se také rozvíjeli, ať už jde o fotbal nebo hokej, kdy jsme měli a stále částečně máme v řadách Ondřeje “Crown” Matouška, hokejového brankáře, který z Komety Brno zamířil do zámoří v létě."

Od chvíle, co jsi do jisté míry přebral BRUTE od Semtexu, respektive Kofoly, už nějaká doba přešla. Překvapilo tě za tu dobu něco něco na vedení organizace?
"Překvapilo mě hodně věcí. Musím říct, že jsem si vždycky myslel, jak tomu strašně rozumím a říkám upřímně, že mě překvapilo mnoho. Jsem hlavně zaskočený z toho, že vlastně náš racing tým funguje od nějakého roku 2017 a z něj jsem se snažil převzít dobrý model fungování a přenést jej do esportu. Ale esport je úplně jiná kategorie a nebylo to možné. Musel jsem se hodně věcí naučit a přizpůsobit systém tak aby BRUTE jako celek mohlo fungovat v nějaké synergii. Také není snadné zvládat celý tým sám jako jsem to dělal dříve sám s racingem, protože se dneska skládají BRUTE z nějakých 80, respektive 87 lidí, což na venek není vidět, ale bavíme se o mechaniků aut až po grafiky a lidi na sociální sítě…"

Teď se bavíme o kombinaci lidí starajících se o racing, respektive simracing i čistě esport BRUTE organizaci, ano?
"Ano včetně esportových je dneska prostě nějakejch 87 lidí, což je masakr. Dle tohoto čísla si troufnu říct, že patříme k největším esport organizacím u nás, byť ten model fungování i skrze závody je trochu jiný. Nicméně musím říct, že mě poučilo strašně moc věcí, že jsem si myslel, že to bude fungovat stejně jako při závodních sezonách a esport je dnes jinde. S lidmi a hráči se musí se jednat jinak, hráči fungují jinak, organizátoři esport akci nefungují stejně jako organizátoři závodů apod. Takže ano, plně přiznávám, že jsem překvapen a i po těch více než 6 měsících se stále učím něco nového, byť vím, že jsem se já i s celým týmem posunul. Samozřejmě tím myslím například manažery jednotlivých sekcí, kteří jsou nováčky v takové oblasti, respektive v takové roli. Jestli mě tedy ale něco úplně překvapilo, abych odpověděl na tu úplně původní otázku, tak to je to, že bych nečekal, že ti hráči jsou a umí být tak toxičtí a řada z nich si neuvědomuje, a už vůbec neoceňuje, co se tady pro ně tady snažíš dělat. A to nemluvím jen o sobě, ale i o organizátorech turnajů… Zkrátka si někteří představují, že budou chodit k počítači, dostávat peníze a víc je nezajímá. "

Jaká je to kombinace vést etablovaný závodní tým, ke kterému v roce 2020 přibyl tedy i simracing (esport závodění) a nyní i samotné začlenění dalších herních sekcí pod jednu značku BRUTE?
"Boj, no… Byť je to vlastně mnohem jednodušší, než jsem si myslel, protože je to díky tomu sloučení jediná organizace s názvem BRUTE, která se dělí, jak jsi ty řekl na 3, respektive tak 2,5 částí. Máme všechno pod jednou střechou a díky tomu si napříč ty subjekty dokáží vypomoci. Já jsem čekal, že nebudu moc stíhat přepínat mezi těmi věcmi, ale díky manažerům sekcí a sloučení to jde poměrně dobře."

Když se vrátíme zpět k herním sekcím. V League of Legends jste začali rok prakticky náběhem do boje o záchranu, druhý split však byl nejlepší v historii organizace. Jaké je to kompletní hodnocení výsledků League of Legends sekce?
"Všichni vědí, jaký mám názor na League of Legends, takže to samozřejmě byl pro mě krok do neznáma. Ovšem nyní hodnotím sezonu velmi kladně, manažer s trenérem postavili do druhé poloviny skvělý tým a myslím si, že se nám fakt povedlo vyhledat to, co jsme potřebovali. Ani jaro, které dopadlo výsledkově tragicky z našeho pohledu herně nebylo tak špatně a dokázali jsme některé favority alespoň potrápit. Před podzimem nás většina opět odepisovala a podívej, co to bylo za jízdu. Byť to nestačilo ve finále na Entropiq, kterým tímto ještě jednou gratuluju, a v EMEA Masters Play-in to bylo za 0:6, tak jsme spokojeni s progresem herním i výsledkovým, kterým jsme jako tým prošli. Je to masakr."

Jaké máte nadále v BRUTE plány s League of Legends sekcí a jak vůbec ty vnímáš budoucnost toho esport titulu? Na domácí scéně Sampi svůj projekt rozpustili, Dynamo Eclot chystá přestavbu, uvidí se co Cryptova, dost možná ani od Entropiq to nebude tak megalomanský projekt… 
"Z pohledu nás jako organizace je LoLko zkrátka jeden z nejhorších esport titulů na česko-slovenské scéně, byť má zajímavou sledovanost, partnery apod… Zkrátka nechci aby to vyznělo, že se přitom mluví jen o penězích, ale frančízový model regionální soutěže, kdy tady nemají mezi sebou pořadatelů konkurenci komplikuje fungování také týmům, které prakticky nemají co hrát. Ano vloni něco zkoušela eLEAGUE, ze zahraničí letos European Pro League, ale kdo ví jak to tam bude dál. Z víc turnajů by logicky hráči mohli brát nejen více prizemoney, ale mohli by se také měřit s dalšími týmy, i třeba z evropských jiných regionů v oficiálních zápasech. Scrimy jsou jedna věc a může se v nich dařit nám, eSubě, Entropiq a dalším, ale prostě oficiální zápas a konfrontaci to nenahradí, navíc tak nemohou vznikat ani příběhy rivality, ze kterých by těžily nejen organizátoři turnajů, ale i samotné celky, které by se tak mohly popichovat a přitahovat k zápasům více fanoušků. V aktuálním modelu máte herní sekci, která z 12 měsíců v roce funguje kolik? 4,5,6? Pokud se dostanete dál v Evropě tak to může být o trošku víc, ale jinak je to full-time program na krátkou dobu, ale ten tým si musíte podržet skoro celý rok… Proto se nedivím týmům, které by v případě nějaké další recese chtěli ultumovat věci, které je bez příjmu stojí velké peníze."

A myslíš, že frančízový model je ten největší problém?
"Frančízový model samozřejmě dává smysl na té nejvyšší úrovni, kde se ti nejlepší z nejlepších poměřují každý týden částečně ve studiu před publikem, ale v major nebo minor regionech EMEA? Za mě jedna z možných budoucích cest toto dostat v nějaké fázi na mezinárodní scénu a mezinárodní turnaje, aby bylo možné vymyslet něco se samotným formátem regionů, často si pokládám otázku, proč není EMEA Masters celou dobu jako dlouhodobá liga nebo soutěž, která by například spojovala CEE region nebo Česko a Slovensko s Polskem či Německem apod. Nepomohlo by to paradoxně tvorbě ještě kvalitnějších celků z daných částí, když by měly zajímavou konkurenci?"

Potom co tě takto poslouchám, vyplatí se vám teda do League of Legends investovat nebo jej udržovat?
(smích) "Paradoxně jsem byl vždy zastáncem toho, že LoLko u nás nedává vůbec žádný smysl, ale přesvědčil jsem se částečně o opaku, byť si stále myslím, že se něco globálně musí změnit, viz moje předchozí odpovědi. Nicméně jednoznačně ústupu mé skepse pomohl postup do Svitav a sledování fanoušků, kteří nás hnali kupředu. Rozum mi říká, že to byznysově nedává smysl a je to ztrátová věc, ale druhá je věc ta fanouškovská základna, kterou v této hře mají BRUTE velkou a nechceme je zklamat. To stejné se týká i partnerů, kteří při LoLku chtějí být vidět. Takže ano, chceme v tom pokračovat a věříme, že i další krok se budeme prát s těmi nejlepšími u nás."

Co myslíš, že s esportem zejména v tuzemsku stane v příštím roce, když už teď vidíme, že je spousta týmů letos ty aktivity zmenšuje, respektive procenta peněz, která do toho sypou jsou relativně nižší?
"Nevidím do hlav vedoucím dalších organizací, ale už to, jaké kroky dělají nyní si myslím, že jsou důkazem toho, že příští rok bude muset být v něčem přelomovým. Pokud nepřijde něco velkého, něco se nezmění, tak asi i příští rok budeme stagnovat a zamrzlý na jednom místě a budeme se dívat ještě o rok dále."

A co myslíš, že je potřeba udělat, aby se tuzemský esport ze stagnace, respektive menšího propadu opět vrátil na vzestupnou trajektorii?
"Je strašně těžká otázka. Já si myslím, že musí přijít někdo, kdo prostě řekne, že takhle by to být nemělo, že by se to mělo začít dělat jinak. Ty ostatní mu to musí uvěřit a podřídit se tomu. A je vlastně jedno, zda to bude organizátor, organizace samotné anebo někdo jiný. Je potřeba udělat další krok a nemůžeme se donekonečna vést na vlně covidu, který nás všechny vystřelil nahoru v číslech i dalších věcí."

Author photo
Vojtěch Pres Bývalý komentátor, nadšenec do rekreační cyklistiky a esportu.