Struktura soutěží v League of Legends
LCS, LCK, European Masters, Worlds nebo MSI… Pro někoho, kdo zrovna objevil svět profesionálního League of Legends, to může být moc neznámých pojmů a různých soutěží naráz. Pro lepší pochopení jsme popsali kompletní strukturu této scény.
Oproti většině ostatních titulů si tvůrce hry Riot Games drží výhradní právo na organizování národních lig či turnajů. Znamená to, že žádná třetí strana nemůže uspořádat svou vlastní akci, což bylo viděno například v minulosti na turnajich IEM a jako to momentálně funguje v jiných hrách typu CS:GO či Dota 2. Přímo Valve, vývojář CS:GO, neorganizuje své turnaje, nýbrž dává licence jiným společnostem, které akci připraví.
Toto se v League of Legends neděje. Riot Games má kompletní kontrolu nad scénou, což s sebou nese řadu výhod a nevýhod. Plusem může být například stabilizace scény, rovné podmínky a dodržení určitých standardů napříč ligami. Ovšem také jim to přináší větší kontrolu nad potenciálními sponzory (viz. kauza s kryptoměnovou burzou a TSM), menším prizepoolům a malou možností týmů mluvit do finální podoby přenosů.
V současné době je scéna rozdělena na několik úrovní národních lig, které se hrají systémem jaro-léto. Vyjma roku 2021 a severoamerické LCS, organizace začínají každý split s čistým štítem. Vrcholem každé soutěže je play-off, jehož vítěz se stává šampiónem daného splitu. Riot Games také organizuje dvě velké mezinárodní akce každý rok, tím jsou MSI (Mid Season Invitational) a Worlds, což lze označit jako mistrovství světa v League of Legends.
Mezinárodní turnaje
Vrcholem každého roku je turnaj World Championship, kterému se zkrácené říká Worlds. Koná se vždy po dokončení všech národních lig, a to obvykle v září, říjnu či listopadu. Jedná se o nejprestižnější akci, zisk této trofeje je snem každého profesionálního hráče. Místo konání je putovní, obvykle se točí mezi zeměmi z top čtyřky, pro rok 2021 je organizátorem Čína a v tom následujícím USA společně s Kanadou.
Všechny ligy získávají body do koeficientu a na základě nich je jim přiřazen počet účastníků. Čína a Jižní Korea, jakožto nejlepší země současnosti, na turnaj vysílají 3 organizace, které mají jistou účast ve skupině. Evropa a USA má také po třech, ovšem poslední kvalifikovaný zástupce se musí nejprve probojovat play-in fází (o ní více informací níže, pozn.). Po jednom místě ve skupinách má Pacifik a Vietnam.
Zbývající čtyřka musí o účast ve skupině zabojovat přes tzv. Play-in. To je mini kvalifikace, která se uskuteční ještě před samotným Worlds. Ligy z Tier 1 kategorie mají po jednom zástupci.
Historicky nejúspěšnější zemí je Jižní Korea. Týmům z LCK se povedlo vyhrát hned šestkrát z devíti ročníků a mezi lety 2013 až 2017 kralovaly bez přestávky. Dva tituly slavili Čínané, jeden Taiwanci a premiérový ročník patřil Fnatic, což je zároveň naposledy, kdy Worlds vyhrál tým ze západu.
V polovině roku se pravidelně koná také Mid-Season Invitational (MSI), tedy s výjimkou roku 2020 kvůli pandemii Covidu-19. Systém turnaje se pravidelně mění a hledá se ideální cesta, v roce 2021 připomínal svým uspořádáním takovou mini verzi Worlds. Každá země do hry vyslala jednoho zástupce - vítěze jarního splitu. základní části opět předcházela play-in fáze.
TIER 1 soutěže
Největší pozornost během roku mají tzv. Tier 1 soutěže. Tam spadají zejména nejznámější a nejsledovanější ligy typu LCK (Jižní Korea), LPL (Čína), LCS (Severní Amerika), LEC (Evropa). Do této kategorie patří ale také například soutěže v Brazílii, Japonsku, Turecku, Oceánii, Vietnamu, Rusku, Jižní Americe, a Pacifiku (Taiwan, Hong Kong, Macao a Jihovýchodní Asie).
Všechny organizace z výše vypsaných lig mohou zabojovat o účast na Worlds, systém kvalifikace se v jednotlivých ligách liší, ovšem zpravidla to bývá zejména na základě výsledků v letním splitu.
Pokud se někdo baví o ligách v League of Legends, má na mysli zejména hlavní čtyřku, tedy LCK, LPL, LCS a LEC. V minulosti evropská soutěž působila také pod jménem LCS, ale v roce 2019 se brandově oddělila a obdržela více vlastních pravomocí, což se projevuje například na způsobu přenosů i vytvářeném obsahu pro fanoušky.
Až do přechodu na franšízu týmy každého půl roku sestupovaly a postupovaly. Opět to s sebou neslo řadu plusů i minusů, například to, že se neznámý tým plný talentovaných hráčů mohl probojovat z nižší soutěže až mezi elitu. Organizacím ovšem vadila nejistota, protože velká investice do týmu či infrastruktury mohla přijít vniveč, jelikož se po nepovedeném splitu mohlo spadnout o úroveň níže, což by znamenal odchod sponzorů. Dávalo to také nižší prostor pro experimenty v rosterech, protože jak je známo i například ze sportovního prostředí, vypjaté zápasy o záchranu spíše vyhovují zkušenějším hráčům.
Momentálně má LEC, LCS i LCK po deseti týmech, čínská LPL dokonce 17. Všechny organizace mají smlouvu s Riot Games a jsou partnery, pokud se někdo nerozhodne své místo prodat, nemůže o pozici v lize přijít.
TIER 2 + 3 soutěže a ostatní
Do této kategorie spadají další profesionální ligy i poloprofesionální soutěže. Jedná se o zejména o zbývající evropské soutěže - Francie, Španělsko, Německo, Polsko a Skandinávie + UK. Doplňují je Challenger ligy (druhé nejvyšší soutěže) v Číne, Jižní Koreji a Severní Americe, která má také turnaj North America Proving Grounds Circuit, což je amatérský turnaj, na kterém se mohou ukázat talentovaní hráči z regionu. Ti nejlepší mají šanci podepsat kontrakt přímo v LCS.
Do Tier 2 spadá také turnaj European Masters, což se dá nazvat jako Worlds pro národní soutěže mimo LEC. Riot Games pro rok 2022 slíbil ještě větší podporu, a to nejen zhlediska financí. Je velmi pravděpodobné, že v budoucích letech uvidíme silný nárůst zájmu o tyto soutěže, prapor táhnou zejména Francouzi, Španělé a Němci.
Zbývající soutěže tvoří další národní ligy, mezi které patří například Hitpoint Masters. Tato česká organizace má výhradní právo na pořádání League of Legends turnajů v Česku, a podobné případy lze nalézt po celém světě. Nejlepší dvojka každého splitu Hitpoint Masters poté reprezentuje Česko na European Masters.
Za zmínku stojí také All-Star turnaj, který má uvolněnější atmosféru a koná se vždy na konci roku. Fanoušci v internetovém hlasování mohou zvolit své oblíbence a složit tak tým z každé ligy, zástupci se pak setkají na jednom místě a společně zakončí další rok. Oblíbený je zejména 1v1 turnaj.