Historie esportu
2021
2021
Německo jde příkladem a jako první země v rámci Evropské Unie vytvořila zcela nové speciální vízum, které se vztahuje pro esportové hráče. Ušetří se tak hodně papírování a práce například pro Korejce, kteří nastupují v LEC. Čas od času se stávalo, že někteří hráči přišli o část sezóny, protože nestihli vyřídit víza včas.
2021
2021
Dvojice Carzzy a Humanoid se výhrou v jarním splitu LEC 2021 zapsala do české historie esportu zlatým písmem. Zástupci MAD Lions zvládli dojít až na samotný vrchol této ligy a nejenže se stali prvními Čechy, kteří vyhráli major trofej, také získali premiérový triumf pro svou organizaci.
2019
2019
Je to už evergeen a každoroční tradice. The International, mezinárodní turnaj v Dotě 2 pořádaný Valve, překonává svůj loňský rekord a opět navýšil částku historicky největšího prizepoolu. Ten naposledy padl v srpnu 2019 (kvůli Covidu-19 se v roce 2020 turnaj odložil, pozn.) a tým OG nejenže historicky obhájil výhru, ještě si opět odnesl tu největší vůbec v hodnotě $15,620,181.00. The International je díky systému crowdfundingu naprosto dominantní a není divu, že prvních pět pozic historicky největších prizepoolu drží právě tato akce.
2018
2018
Esport a tradiční sport dohromady? Dříve to mohlo být bráno jako sci-fi, ale trend je jasný. Po celém světě začínají sportovní kluby vstupovat do esportů, příkladem za všechny může být PSG, francouzský gigant, který odkoupil čínský Dota 2 tým LGD. Společně pod novým jménem pak obsadili hned v prvním půl roku spolupráce druhé místo na The International 2018.
PSG do esportu šláplo hodně, ostatní kluby volily konzervativnější cestu a to přes fotbalový simulátor Fifa. Prvním z takových celků u nás byla AC Sparta Praha, která společně s eSubou představila první velký esportový projekt. Další kluby následovaly a dnes mají své zástupce ve Fifě například Viktoria Plzeň, Baník Ostrava či FK Teplice. Na Slovensku dokonce šli o kousek dále a AS Trenčín má i své hráče v League of Legends.
2018
2018
Scarlett jako první žena vítězí v Starcraft 2 Majoru
E-sporty jsou odvětví dominované muži, přesto se v únoru 2018 odehrál velký milník. Kanaďanka Scarlett, profesionální hráčka Starcraftu 2, dokázala ovládnout turnaj IEM Season XII v jihokorejském Pchjongčchangu a kromě 50 tisíci dolarů si odnesla také možná ten nejcennější úspěch - stala se první ženou, která zvítězila v takto důležitém turnaji. A nebyl to ledajaký turnaj, ve finále si poradila s Korejcem sOs, jedním z nejúspěšnějších SC2 hráčů světa.2017
2017
S raketově rostoucí popularitou esportu se i v Česku začíná zvedat povědomí. Světlo světa tedy spatřila Česká asociace esportu (ČAE), která má za cíl zastupovat zájmy českého esportu vůči veřejným institucím, médiím, sportovním organizacím a mezinárodním asociacím. Mezi další činnosti patří osvětová činnost v oblasti esportu a jeho propagace, profesionalizace a nastavování standardů.
2017
2017
Karetní hra Hearthstone jeden čas patřila mezi nejsledovanější e-sporty a také u nás se těšil velké popularitě, zejména díky StanCifka, který se představoval na majorech po celém světě. Jeden z největších triumfů ovšem získal v rámci týmu, a to na 2017 Hearthstone Global Games, kde proti sobě soupeřili zástupci zemí.
Česko do hry vyslalo čtveřici StanCifka, Pokrovac, Jarla a CzechCloud. Naše čtveřice nenašla přemožitele, vyhrála celý turnaj a ke zlaté medaili získala i 60 tisíc dolarů.
2017
2017
Je léto roku 2017 a blíží se očekávaný major v titulu CS:GO. Do Krakowa se sjíždí nejlepší týmy tehdejší době a mezi nimi jsou i mousesports - s oskarem v sestavě. Ten patřil do světové špičky a také díky tomu se mohl stát vůbec prvním Čechem, který se na hlavním turnaji v CS:GO ukázal. Nakonec skončili na celkovém 12. místě.
2016
2016
Alza a eXtatus spojují síly
V novodobé historii československých e-sportů se jedná o důležitý milník. Kontext doby je takový, že hráči se většinou nemohou naplno věnovat pouze hraní, což měla Alza společně s eXtatusem změnit. Prodejce elektroniky se stal výhradním partnerem velmi silného CS:GO rosteru, ve kterém působil například 16letý mega talent Frozen, nyní hráč mouseports. eXtatus na domácí scéně neměl konkurenci, otázkou tedy bylo, jak daleko mohou dojít v zahraničí.
Vítězství na dánském turnaji CrossBorder Esport či účast v Bostonu na Europe Minor Championship patří mezi rozhodně zásadní úspěchy naší země. V jednu chvíli se dokonce dostali do top 30 žebříčku HLTV.org. Životnost tohoto projektu ale byla krátká, po roce z pozice partnera odchází Alza a nový sponzor se nedaří najít. Roster se rozpadá a nějaký čas poté také i celá organizace.
2016
2016
ESL chce ještě lépe zprofesionalizovat scénu esportů a zakládá proto novou organizaci. Do ní se přidávají týmy jako Fnatic, Natus Vincere, G2 Esports, Mousesports a mnoho dalších. Mezi jasnými cíly organizace je například dodat větší transparenci týmům, hráčům i ligám, pohlídat udržitelný rozvoj scény a fanouškům i komentátorům zajistit lepší plánování akcí.
2015
2015
Velké majory jsou vidět v Polsku, Maďarsku či Rumunsku, ovšem Česku se stále velcí organizátoři vyhýbají. Světlým momentem je říjen roku 2015, kdy se v pražské O2 aréně koná kvalifikace na finální turnaj Blizzcon. V jednu chvíli se v Česku sešli přední hráči World of Warcraft, Heroes of the Storm, Starcraft 2 a Hearthstonu.
2015
2015
ESL zakazuje látky na podporu soustředění
Scéna CS:GO měla problém - mnoho hráčů využívalo prášky typu Adderall či Ritalin k tomu, aby se mohli lépe soustředit, což přirozeně vedlo ke zlepšeným výkonům. Organizace ESL se rozhodla s tím skoncovat a od roku 2015 tyto látky zakázala, své hráče dokoncuje pravidelně testuje na doping. E-sport se tak alespoň v ESL opět skokově přibližuje klasickým sportům, kde jsou látky na podporu výkonu tvrdě trestány.
2015
2015
Hráč SumaiL: V 16 letech milionářem z chatrče
Celý příběh profesionálního hráče Doty 2 SumaiLa je natolik pohádkový, že se možná někdy dočká i svého filmu. V roce 2012 mladý kluk stěhuje s osmi člennou rodinou z Pákistánu do USA, kde ze začátku společně všichni žijí v jedné místnosti. Rozpočet byl malý, a tak SumaiL prodal i své kolo, aby mohl hrát více Doty. Jeho talent byl obrovský a brzy se stal jedním z nejlepších hráčů v North American League. Netrvalo to dlouho a v 16 letech přišla první nabídka na profesionální kontrakt - o jeho služby měli zájem v Evil Geniuses.
Z mladého pákistánského kluka, který plynule ještě neovládal ani angličtinu, byla najednou hvězda. Svůj talent dokázal i na té největší stage, společně s Evil Geniuses ovládli The International 2015 a tým vyhrál astronomických 6,6 milionů dolarů. To ze SumaiLa udělalo nejmladšího hráče, který si v prize money připsal přes 1 milion. Skvělý počin na někoho, kdo ještě tři roky předtím patřil do chudé imigrantské rodiny…
2013
2013
Velký milník pro esportové hráče se podařilo získat v roce 2013. Pokud někdo chtěl do USA jet za účelem hraní League of Legends, ať už do LCS či na Worlds, nevztahovaly se na hráče žádná speciální pravidla podobná sportovcům. Ty jsou spojeny zejména s pobytem v zemi a vízy. To se vše změnilo právě v červenci 2013, kdy USA uznala profesionály v League of Legends jako regulérní sportovce. V následujících letech ostatní země následují.
2013
2013
Ruský hráč Solo byl na scéně Doty 2 zavedeným jménem. V roce 2013 nastupoval za tým RoX.KIS a ten byl díky své síle sázkovými kanceláři často brán jako velký favorit na výhru. To se Solovi zalíbilo a v jednom ze zápasů proti zRage si rozhodl přes přítelkyni vsadit, ovšem na svou prohru. Ta se skutečně stala, ale protože byl průběh natolik podezřelý, začalo po zápase ihned vyšetřování důvodu.
Vyšlo najevo, Solo si přes svou přítelkyni skutečně vsadil, a to 100 dolarů v kurzu 3.22 na to, že RoX.KIS prohrají. Ruský hráč byl propuštěn z organizace a také dostal celoživotní zákaz, který byl nakonec zkrácen na rok. Na scénu se pak vrátil a v roce 2018 například nastoupil na The International. Prodej zápasu ovšem došel do dějin i díky memu 322, což je částka, kterou měl za prodej zápasu získat - je využíván v situacích, kdy někdo udělá obrovskou chybu.
2013
2013
Riot Games spouští League Champions Series
Sice se nejedná o tak dávnou historii, ale esporty vypadaly zcela odlišně, než dnes. Velcí sponzoři teprve po bláznech hrající počítačové hry pokukovali a profesionální hraní bylo většinou pouze pro několik vybraných jedinců. Nestálý příjem a nejistota výdělku, který byl ovlivněný turnajovým úspěchem, často neumožňoval věnovat se esportu full-time. Se zásadní změnou přišli Riot Games, kteří po vzoru soutěží typu NHL či NFL spustili vlastní ligu. Hráčům garantoval příjmy, organizacím zápasy a sponzorům promovatelný prostor. Právě tyto jistoty pomohly vystřelit esporty do zcela nových výšin, protože vydělané peníze mohly týmy investovat i do jiných her. Příklad za všechny? TSM začali jako malý tým v League of Legends, dnes se jedná o jednu z největších značek vůbec.
2011
2011
Technologie rostou raketovým tempem a tím se otvírají i nové možnosti přenášení zápasů. Popularitu získává YouTube a čím dál více lidí se také zajímá o streamování. Předchůdcem platformy je Justin.tv, ovšem zakladatelé se rozhodli zaměřit pouze na gaming a vytvořili samostatnou stránku Twitch.tv – a trefili se do černého. E-sportové přenosy si dnes nikdo bez Twitche asi nepředstaví, scéně navíc zásadně pomohl v tom, že umožnil organizátorům lehce a přehledně přenášet svá utkání.
2009
2009
TSM dnes patří mezi giganty, bez kterých si e-sporty jen těžko představit. V roce 2009 se ale jednalo pouze o webovou stránku, která měla shromažďovat informace pro hráče League of Legends. O dva roky později začíná brand Team SoloMid soutěžit v turnajich a o dalších 10 let později je z něj přední světová značka. Úctyhodný progres!
2005
2005
Poprvé se hraje o milion dolarů
V Jižní Koreji se esport těšil neskutečné oblibě a “západ” na sebe nenechal dlouho čekat. Rozjíždějící se vlak měla na starost zejména organizace World Cyber Gaming (WCG), která uspořádala několik památečných turnajů. V roce 2005 s něčím nevídaným ovšem přišla CPL (Cyberathlete Professional League) a v tehdy oblíbeném 1v1 FPS titulu Painkiller uspořádala sérii s celkovým prizepoolem 1 milion dolarů. Tour po 10 městech a živé finále přenášené na MTV. Vítězem se nestal nikdo jiný než legendární Johnathan “Fatal1ty” Wendel, jeden z prvních západních profesionálů a do roku 2013 nejvýdělečnější hráč vůbec.
2004
2004
Jedna z největších esportových organizací vznikla v červenci roku 2004. Původně malý tým soupeřil zejména na poli Counter-Strike, ale časem přidal týmy ve World of Warcraft, Dotě či Heroes of Newerths. Dnes patří mezi přední světové týmy s rostery napříč hrami.
2004
2004
Život v esportu umí být krátký, a to platí jak pro hráčské kariéry, tak i celé organizace. Stálicí domácí scény je však eSuba, která je dnes v rámci Česka již legendárním pojmem. V srpnu roku 2004 tým založil Ladislav Dyntar a v organizaci působí dodnes jako majitel a do nedávna také jako CEO. Možná tehdy ani netušil, jak velkou značku dnes bude spravovat. eSuba je předním českým esportovým jménem, které vyhrálo několik domácích i zahraničních titulů a vychovalo přední československé hráče.
2004
2004
CS:GO vzniklo z módu do hry Half-life, podobný příběh má také Dota 2. Ta se vůbec poprvé hrála již v roce 2004, ovšem tehdy jen jako doplněk do plnohodnotného titulu Warcraft 3: Frozen Throne. Podobně jako s módem 1.6 nikdo asi nemohl tušit, co tato hra spustí. Dota se těšila čím dál větší popularitě a bylo jasné, že na zastarém enginu Warcraft 3 dlouho neobstojí.
Trochu překvapivě si šanci nechá utéct Blizzard a do hry se ponoří gigant Valve, který v roce 2013 vydává samostatnou hru Dota 2. Nejenže původní mód vytvořil jeden z nejsledovanějších e-sportů, ale také celou MOBA scénu. League of Legends je totiž původní Dotou inspirován…
2002
2002
INVEX: První Mistrovství České republiky v počítačových hrách
Legendární česká akce se prvně datuje do roku 2002, kdy součástí brněnské výstavy INVEX byl také turnaj, jehož cílem mělo být vyvrcholení sezóny. Vyjma let 2008-2011 jede bez přestávky a každoročně se jedná o jednu z nejvíce sledovaných akcí na domácí scéně.
2000
2000
ESL je dnes zavedený pojem a jednou z největších organizací, která pořádá přenosy na Twitch.tv. Počátky The Electronic Sports League se datují do roku 2000, kdy se proměňuje úspěšný předchůdce Deutsche Clanliga. Organizace zkraje pořádala turnaje, provozovala online magazín a také půjčovala herní servery jiným soutěžím. Později se z dlouhého názvu stalo pouze ESL, což dnešní fanoušci velmi dobře znají. Zbytek je památná historie – legendární turnaje napříč tituly, 100 tisíc návštěvníků na ESL v Katowicích i více jak 1 milion naráz dívajících se fanoušků na přenos… Lze vypisovat do nekonečna.
2000
2000
Jižní Korea je díky popularitě Starcraftu esportovou velmocí nejen tehdejší doby, reakcí na to je založení Korejské esportové asociace, která má za cíl propagovat a regulovat profesionální scénu. Dnes jsou součástí korejského olympijského výboru a pořádají také populární turnaje KeSPA.
1999
1999
Half-Life byl a stále je jednou z největších herních značek vůbec, i proto na něj velké množství nadšenců vyrábělo své vlastní mody. Když ovšem dvojice Minh Le a Jess Cliffe vytvářela zábavnou variantu hry pět proti pěti, nemohla tušit, jaký klenot zrovna mají pod rukami. Z “CSka” se stal fenomén, který je i dnes pevnou součástí esportů a právě 1.6 pomohla dostat profesionální hraní her tam, kde je dnes.
1999
1999
Korejský národní sport? Starcraft. Tato hra od Blizzardu byla v Jižní Koreji natolik populární, že zcela ovládla zemi. Místní hráči a dnes kultovní hráči typu Jaedong, Flash či nebo Boxer byli ostře sledovanými celebritami. Zatímco “na západě” týmy soupeřily o věcné ceny, v Koreji již brali statisícové výplaty a profesionální scéna se začala formovat velmi brzy. Není divu, že mnoho Američanů či Evropanů se do země stěhovalo, aby zkusili porazit ty nejlepší z nejlepších. Láska Korejců ke gamingu začala právě díky Starcraftu a pokračuje dodnes, i když už se roztříštila do více titulů, zejména League of Legends.
1997
1997
Titul prvního českého týmu patří The NecroRaisers. Označení tým ale není možná úplně přesné, tehdy se ještě hovořilo spíše o klanu a místo esportu se jedná spíše o těžký underground. Přes to The NecroRaisers nelze upřít jisté průkopnictví. Začínali na hře 1v1 FPS hře Quake a postupem času se nabalily také další hry typu Counter-Strike či FIFA. Jsou to zkrátka legendy!
1972
1972
Žádný Starcraft nebo Counter-Strike, první turnaj ve videohrách se datuje zpět až do roku 1972. Na Stamfordské univerzitě se studenti utkali v legendární hře Spacewar o roční předplatné časopisu Rolling Stones. Turnaj nabral takové popularity, že v roce 1980 získal oficiální tvář a na první ročník přišlo až 10 tisíc diváků.