Co je to esport?

Co je to esport?

Co je to esport?
Hodnota v řádech stovek milionů dolarů, o další miliony se hraje... Ale co že to ten esport vůbec je? Za elektronický sport zkráceně esport nebo e-sport (v angličtině se můžeme setkat s označením esports nebo eSports) je považováno organizované soutěžní hraní hráčů nebo týmů, a to v jakékoliv hře na jakékoliv platformě (PC, konzole, mobilní telefony). Nejde tedy jen o hraní počítačových her, ale taky o konzolových a v poslední době rychle se rozvíjejících mobilních her. Těm se díky dostupnosti dostává stále větší popularity. Soutěže v daných hrách mají jasná pravidla a účastnit se jich mohou jak amatérští, tak profesionální hráči. Hry se pak dělí na týmové a sólové, kde hráči hrají jako jednotlivci sami za sebe.



Často také dochází k záměně a rozdílu mezi týmem a organizací (případně klubem). Esportová organizace je značka a reprezentují ji jednotlivé týmy (případně jednotlivci), které můžeme označit za tzv. sekce pro dané hry. Tyhle sekce mají samozřejmě pod sebou určitý počet hráčů hrajících danou hru. Pro názornost uvádíme modelový příklad příklad:
 
  • organizaci s názvem "Alfa" reprezentují týmy (sekce) ve hrách CS:GO, Dota 2, League of Legends a Brawl Stars. Přičemž jednotlivé týmy mají od 3 do 5 hráčů. Tato organizace sdružuje tedy ve 4 různých hrách 4 herní týmy, které mají dohromady 18 hráčů. 
Může se samozřejmě stát, že daná organizace má pouze jeden tým, na který se soustředí a ten ji reprezentuje.

Potažmo je tedy herní (esport) tým, klub nebo organizace zpravidla právní subjekt v různých podobách, mezi které řadíme například společnost s ručením omezením, akciovou společnost, zapsaný spolek nebo živnost.


Struktura esportu tvoří:

  • hráči, kteří reprezentující své týmy (potažmo organizace)
  • týmy a organice, které soutěží v daných hrách, v různých soutěžích, ligách a turnajích a snaží se vytvářet pro své hráče co nejlepší podmínky pro nejlepší výkony
  • organizátoři, kteří vytváří dané turnaje, ligy a dlouhodobé soutěže v různých hrách na svých platformách
  • asociace, které zaštiťují správný průběh akcí, hráče a další subjekty
  • diváci sledující tyto zápasy v daných soutěžích
  • influenceři, streameři a komentátoři, kteří obecně vytvářejí jednak obsah pro své diváky a mohou vedle toho být také zapojeni do vysílání turnajů, jako experti (analytikové) na danou hru nebo zkrátka zvyšují sledovanost dané soutěže
  • sponzoři a partneři, kteří podporují ať již finančně tak nefinančně herní organizace, hráče a organizátory jednotlivých turnajů