Význam vody a pitného režimu pro hráče
Životospráva

Význam vody a pitného režimu pro hráče

Význam vody a pitného režimu pro hráče
24. 5. 2021
  |  

Asi se ptáš, proč bychom se měli bavit v esportu o nějaké životosprávě a životním stylu. Proč bych se měl starat o to co jím a piju?

Profesionální sportovci dodržují životosprávu, aby posílili nejen své tělo, ale také svou mysl. Pamatuj, že mozek je sval, který používáš při hře nejvíce, proto je potřeba o něj pečovat a rozvíjet ho. Jedním z faktorů, jak tomu pomoci, je správná životospráva. Ta zajistí nejen bdělost a lepší soustředěnost, ale tělo bude také lépe reagovat na stresové situace i na dlouhé a náročné tréninky, kterých bude určitě dost a dost. Mým cílem je ukázat ti, jak se díky změnám návyků ve stravování, můžeš cítit v lepší kondici a dosahovat lepších výsledků. Postupně budeme, v následujících článcích, společně procházet témata z oblasti stravování.

Prvním tématem, které si probereme a je to téma naprosto klíčové pro všechno, je voda a pitný režim.

Voda a pitný režim

Moje oblíbené heslo zní: "Člověk není složený z piva, kafe ani colových nápojů, člověk je z více jak 60% voda. Může ti to přijít „trapný“, ale tak to prostě je."

Co pro nás voda dělá a jaké jsou následky jejího nedostatku?
  • Podporuje zásobování buněk kyslíkem
  • Přepravuje živiny
  • Zajišťuje hydrataci na úrovni buněk
  • Zvlhčuje kyslík, který se pak snadněji dýchá
  • Vystýlá kosti a klouby (funguje jako lubrikant pro klouby)
  • Absorbuje nárazy kloubů a orgánů
  • Upravuje tělesnou teplotu
  • Odvádí odpady a toxiny z těla
  • Zlepšuje mezibuněčnou komunikaci
  • Posiluje přirozený proces regenerace organismu
Kudy voda teče, tudy pomáhá.
Pravým opakem je nedostatek vody v těle a opravdu málo stačí abychom si zadělali na nějaký malér. Na bolest hlavy bereme různé tablety a přitom stačí tak málo.

Nedostatek vody a co v těle způsobí:
  • 1 % pocit žízně
  • 5 % slabá horečka
  • 8 % přestávají fungovat ledviny
  • 10 % přestávají pracovat svaly
  • 20 % selhávají veškeré orgány a nastává smrt
Teď se možná ptáš. „A co má sakra voda společného s esportem?“
Víc, než si myslíš, protože díky správné hydrataci si schopen udržet více energie i s minimální použitím kofeinových tablet a nápojů.

Buňky
Každá buňka v našem těle a je jich zhruba 70 trilionů, potřebuje ke svému životu vodu. Voda zásobuje mitochondrie (jádro buňky) živinami potřebnými k jejich funkci. Každá buňka zároveň plave v mimobuněčném moři. Pokud hladina vody buňkách, nebo mimo ně, klesne, způsobí to „deformaci“ buněčné stěny.
Suchá kůže, popraskané rty, pálení očí a mnoho dalšího má základ v našich špatně hydratovaných buňkách. Je to stejné jako s půdou, když jsou sucha. Vždycky něco vyroste, otázkou je, v jaké kvalitě.
 
Mozek
Příroda nás vybavila tím nemodernějším počítačem. Staráš se o svůj nejcennější majetek stejně jako přístroj, který máš na stole?

Lidský mozek obsahuje odhadem 100 mld. buněk. Každá z těchto buněk je s ostatními propojena až desetitisíci spoji. Mozek obsahuje zhruba 75% vody. Voda zajišťuje mezibuněčnou komunikaci a udržuje elektrické vlastnosti buněk.
I když tvoří pouhá 2% z celkové tělesné hmotnosti, tak spotřebuje 20% - 30% celkové energie, kterou přijmeš v potravě a využije zhruba 20% oběhu krve. Je to energeticky naprosto nenákladnější orgán v našem těle. Pamatuj, že v nočních hodinách mezi 01:00 – 03:00 je mozek nejméně okysličován. V tuto hodinu se vyhni jakékoli kávě, kofeinu a tučným jídlům, které se těžko tráví. Sám asi výš nejlíp jak si unavený, když si dáš k obědu například svíčkovou.

Ke správné funkci mu stačí kvalitní hydratace a správná výživa. A pamatuj, že mozek je „Sval hráčů esportu.“
 
Oči
Oči jsou z 95% voda, dlouhodobé sledování obrazovky počítače oči vysušuje. I přesto, že používáš speciální brýle, jsou hodně namáhány. Jsou to takové vodní balónky. Správnou hydratací přispěješ k jejich lepšímu fungování a oddálíš jejich únavu.
 
Kdy a co pít?
Ráno po probuzení vypij velkou sklenici vody. Proč? Tělo v noci hodně vypotí a navíc si propláchneš trávicí systém a připravíš žaludek na snídani.
Pij postupně během dne, snaž se mít vodu neustále v dosahu. Nejlepší je pít buď půl hodiny před jídlem nebo 2 hodiny po jídle. Pití bezprostředně po jídle naředí v žaludku potravu a zbytečně urychlí její natrávení a odplaví více živin.
Nedoháněj pití večer, protože si přes den zapomněl pít a nech v noci ledviny v klidu odpočívat.
Pij hydratující nápoje jako jsou čerstvé džusy, vody, balené džusy ok, jen dej pozor na množství přidaného cukru. Dál jsou vhodné ovocné čaje a bylinné čaje bez kofeinu. Mléko nebo neživočišná mléka jako jsou sojové, mandlové atd. nepij ho, pokud máš rýmu, protože zahleňuje.
 
Nápoje, co tě bezpečně dehydratují jsou ty, které obsahují kofein (káva, energy drinky, různé druhy čajů) a samozřejmě také alkohol. Vypudí z těla vodu a všechny výše zmíněné výhody, které ti hydratace dává, přijdou nazmar. Nehledě na to, že kofein je návyková látka a povíme si o něm určitě v některém z následujících článků. Dehydratace se ve světě opravdu stává problémem. Bez jídla vydržíte klidně měsíc, ale bez vody? Dnes je poměr dehydratující vs. hydratující nápoje – 8:3!

Správně si tedy pochopil, že pro udržení energie je voda nezbytná a že nedostatek vody v těle může v průběhu času způsobit četné problémy. Co se stane, když v autě nebudeš doplňovat a měnit olej? Zadřeš motor. Starej se stejně pečlivě o své tělo, dávej mu, co potřebuje a výsledky se dostaví.
 
Přeji ti mnoho úspěchů a na zdraví.

Článek vznikl ve spolupráci s Tomášem Průšou

Tomáš a je poradce výživy a má za sebou přednášky o výživě v několika sportovních klubech a působím jako poradce výživy na akcích Den zdraví, které jsou určeny korporátní klientele. Oboru se aktivně věnuje více jak 5 let a neustále pro své klienty vyhledává nové informace opřené o vědecké výzkumy. Vždy byl pro vyváženost a správné načasování. Rád zastává to, že stejně jako si sportovec, musí správně načasovat formu, tak i v gamingu je potřeba vědět kdy a co jíst, aby se hráč mohl co nejlépe soustředit na výkon. Pokud Tě zajímá víc, navštiv jeho sociální sítě jako LinkedIn nebo Instagram
Author photo
Tomáš Průša Poradenství výživy se aktivně věnuji více jak 5 let. Přednášel jsem ve sportovních klubech a nyní se snažím pomáhat esportovcům zlepšovat jejich životní styl a tím i výkonnost.