Omega-3 nenasycené mastné kyseliny a jejich vliv nejen na mozek
Životospráva

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny a jejich vliv nejen na mozek

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny a jejich vliv nejen na mozek
21. 8. 2021
  |  

V dalším článku se zaměříme na omega-3 nenasycené mastné kyseliny a jejich vliv nejen na mozek.

Co jsou tuky typu omega-3?

Řadí se mezi esenciální mastné kyseliny, kde slovo esenciální znamená slovo NEZBYTNÉ. Z esenciálních mastných kyselin jsou to právě omega-3, které nutně potřebujeme k dobrému zdraví. Jejich opomenutí ve stravě může přinést zdravotní komplikace. Jenže... Často hledáš jednodušší cestu. Lidé chtěli být opět chytřejší než příroda a samozřejmě to nemělo být moc drahé (protože peníze jsou až na prvním místě).

V 50. letech 20. století, lékaři zaznamenávali vysoký nárůst nového druhu infarktu - ne toho běžného, který přichází s věkem, vrozenou vadou apod. a slova jako arterioza a koronární onemocnění si našly cestu do našich slovníků. V USA se stravovací návyky začaly prudce měnit a infarkty postihovaly i mladé muže okolo 40.
 
Co si budeme povídat, je možné, že znáš někoho ve svém okolí, kdo infarkt měl a třeba mu nebylo ani 30. Doktoři tehdy začali doporučovat vysoké množství omega-6 s nadějí, že se situace zlepší, ale bylo to vše ještě horší. Všichni se zaměřili na výzkum omega-6 a úplně opomněli na omega-3, které jsou pro zdraví kardiovaskulárního systému nezbytné.

Nový objev

V 70. letech se objevily důkazy o tom, jak Inuité žijící v Grónsku netrpí žádnými srdečními chorobami, přestože jejich potrava je plná tuků. Ukázalo se, že tuk, který jedli, je plný přehlížených omega-3, které Inuité získávají z ryb a mořských savců. Začalo se s několika studiemi, které vedli ke zjištění, že lidé trpí nejrůznějšími problémy - od špatné pokožky, artritidy, poruch imunity a depresí až po infarkt myokardu - protože nemají dostatek omega-3 tuků.

Japonsko nám budiž příkladem. Tato země, jakožto rybářská velmoc, neznala onemocnění jako alergie, deprese nebo arteriozu. V roce 1997 japonští vědci a lékaři ovšem zahájili rozsáhlou studii, protože tyto případy začaly masivně přibývat. Mladí Japonci ve snaze přiblížit se západnímu světu a s přílivem restaurací rychlého občerstvení začali mít problémy, jaké historie Japonska nepamatovala. Agresivita, cukrovka, srdečně – cévní choroby atd.
 

Omega-3 a mozek

Mozek se skládá z tuků (lipidů) včetně cholesterolu a mononenasycených tuků. Zatímco tyto tuky si tělo dokáže vyrobit samo tak u omega-6 a 3 záleží na příjmu ze stravy. Kyselina arachidonová - AA (omega-6) a kyselina dekosahexanová - DHA (omega-3) - jsou nejvíce zastoupené kyseliny v mozku, kdy DHA převažují. Vše začíná už u plodu miminka, kdy jsme získávali AA a DHA z potravy, které přijala naše maminka. Pokud bylo DHA v potravě málo, tělo si vysyntetizovalo kopii DHA z omega-6 kyselin. Ovšem kopie není originál. Jednoduchý příklad pro nás, kdo si pamatují hry na CD. Několikrát vypálené CD už také ztrácelo svou kvalitu (o disketách ani nemluvím :-D)
Dalším ničitelem je alkohol. Alkohol prokazatelně ničí množství DHA v mozku. Pokud matka v těhotenství pije, mozek dítěte se nevyvíjí, jak by měl. Pití alkoholu škodí i našemu dospělému mozku. Je jasné, že pokud dostatek DHA snižuje stavy špatné nálady, tak se dá odvodit i důvod, proč alkohol depresím nepomáhá, ale jen je prohlubuje.

Na druhou stranu pravidelný příjem omega – 3 kyselin ti pomůže lépe vyživit šedou kůru mozkovou. Lepší nálada = lepší reakce, lepší vyhodnocování situace, pozitivnější myšlení. Koho chceš mít ve svém okolí raději? Bručouna nebo člověka, který má dobrou náladu? Kým si ty?
 
A teď něco ze zahraničí -Test v USA o vlivu omega-3 na vývoj mozku: V roce 1997 podrobili američtí vědci dvě skupiny krysích rodin pokusu. Jedna skupina dostávala ve stravě omega-3 kyseliny a druhá ne. Malá krysátka měla následně problémy s orientací a objevilo se u nich abnormálně agresivní chování. Zde přidávám odkaz na článek z roku 2019: medicalxpress.com

Kde omega-3 najdeš?

Nalezneš je hlavně v tuku mořských ryb, které žijí v chladných vodách, sledě, makrely, sardinky, losos... Dále je to lněné semínko, chia, makadamové, ořechy, vlašské ořechy, některé druhy sýrů jako čedar a rokfor, sojové boby a výhonky, doplňky stravy.

Nicméně z rostlinného původu je vstřebatelnost omega-3 velmi nízká. Do našeho jídelníčku bychom měli zařadit 3x týdně mořské ryby a já osobně si přidávám denně i doplněk stravy.
 
Jaký poměr by měl být ve stravě mezi O-6 a O-3?
Poměr by měl být 3:1 v případě že řešíme nějakou zdravotní obtíž 1:1. Bohužel je dnešní poměr zhruba 8:1.
 

Kde omega - 3 kyseliny prokazatelně pomáhají?

Cévní a srdeční onemocnění - nařeďují krev, proto pozor pokud užíváš doplňky stravy tak před operací nebo měsíc před porodem je nutné je vynechat nebo snížit dávku kvůli větší krvácivosti. Také je nutná konzultace s lékařem při užívání warfarinů kolik omega kyseliny v podobě doplňku stravy můžeš přijmout.

Další:
  • Alergie a astma
  • Deprese
  • Výživa cévního systému
  • Imunitní systém - dnes dost aktuální téma
  • Výživa mozku a funkce šedé kůry mozkové

Já osobně tvrdím, že kudy omega-3 teče, tudy pomáhá. Jez mořské ryby a případně přidej doplňky stravy z ověřeného kvalitního zdroje.
 
Zdroj úvodní fotografie: Unsplash.com
Author photo
Tomáš Průša Poradenství výživy se aktivně věnuji více jak 5 let. Přednášel jsem ve sportovních klubech a nyní se snažím pomáhat esportovcům zlepšovat jejich životní styl a tím i výkonnost.