Kofein a jeho účinky (nejen) u hráčů
Životospráva

Kofein a jeho účinky (nejen) u hráčů

Kofein a jeho účinky (nejen) u hráčů
3. 9. 2021
  |  

Oči se ti klíží a do těla se vkrádá únava, cítíš to, zatřeseš hlavou. Instinktivně saháš po šálku s kávou nebo plechovce energy drinku. Pokud si vážně klasa, zapiješ tím ještě kofeinovou tabletu. A je ti krásně…

Známe to všichni, kdo jsme někdy propadli tomuto stimulantu. Kofein je tu s námi už stovky let a je to nejrozšířenější stimulant na světě. Věř mi, jsem milovník kávy, i u psaní tohoto článku si dávám kávu. V dobách, když jsem ještě po republice jezdil jako obchodní zástupce, jsem denně vypil třeba 8 káv. Znám tu negativní stránku velikého množství kofeinu a nedostatku vody. Tak pojďme na to a pěkně od začátku.

Co je vlastně kofein?

Je to rostlinný alkaloid (látky které vznikají při přeměně aminokyselin). Ovlivňuje kardiovaskulární a respirační systém. Až to s ním příště přeženeš, pozoruj ten zvýšený tep, případně zhoršené dýchání. Zdrojem kofeinu je například kávový bob, list čajovníku, guarana. Jeho vstřebávání záleží na jeho konzumaci. Pokud je obsažený v tekutině, vstřebává se až v trávicím systému. Pokud žvýkáme například guaranu, dostává se do těla už v dutině ústní. Patří mezi návykové látky (drogy) a jako na každou takovou látku si tělo vytvoří závislost. Samozřejmě, ne s tak drastickými následky.

Jeho účinky v těle

Jak už jsem psal, kofein je nerozšířenější stimulant, mezi jeho pozitivní účinky patří např.:
  • zrychlení psychomotoriky
  • zmírnění únavy a oddálení spánku
  • zlepšení koncentrace
  • tělo lépe využívá energii z tuků
  • uvolňuje kortizol a adrenalin

Tohle všechno se krásně čte, má to však jedno velké ALE. Tělo se velmi rychle na kofein stane rezistentní. Ano, zvyšuje se krevní tlak, zrychlí se tep jenže další účinky už tak patrné nebudou. Bude se postupně zkracovat doba účinnosti na únavu. Nakonec zjistíš, že ať do sebe sypeš a liješ cokoli, pořád to není ono. A jediné, co ti zůstane, je akorát požitek z dobré chuti kávy a únava.

Druhá strana mince

Trochu tě uklidním, zatím neexistují důkazy, že by nadměrné užívání kofeinu přímo mohlo za srdeční problémy apod. Vždy to záleží na celkové životosprávě a pohybu. Nicméně krátkodobé negativní účinku tu jsou a jsou zmapovány velmi dobře. Nadměrné užívání kofeinu způsobuje třes rukou a myslím, že ke hraní potřebuješ přesnou mušku, a ne aby se ti myš klepala jak auto při jízdě po D1.

A teď to hlavní, nadměrné užívání kofeinu zcela prokazatelně způsobuje nespavost, únavu a neklid. Také způsobuje větší uvolňování žaludečních kyselin. Pamatuji si situace, kdy mi bylo špatně po vypití třeba šestého šálku. A samozřejmě způsobuje dehydrataci, při níž jsou v ohrožení i ledviny. Mohou se objevit i abstinenční příznaky jako bolest hlavy nebo únava. A právě únavu se snažíme vyřešit dalším šálkem, další dávkou. Začarovaný kruh, stejně jako u jiných návykových látek.
 
Kofeinu se vyhýbejme mezi 1. a 3. hodinou v noci, protože v tu dobu pracují nejvíce játra, která se čistí a odvádí z těla toxické látky. Párový orgán jater je žlučník, je tedy nanejvýš nevhodné pít kofeinové nápoje, alkohol a jíst tučná jídla. Celé tělo je v útlumu a mozek se okysličuje nejméně z celého dne. Pokud v tu dobu řídíš, buď opatrný. Mohou se objevit i abstinenční příznaky jako bolest hlavy nebo únava. A právě únavu se snažíme vyřešit dalším šálkem, další dávkou. Začarovaný kruh, stejně jako u jiných návykových látek.

Je to paradox co? Látka, kterou celý svět používá pro stimulaci organismu, způsobuje únavu. Kofein totiž zapříčiňuje odvodňování a s vodou odchází i potřebná energie. To voda dává život, kde teče voda, tam vše rozkvétá. O kofeinu se to říct nedá. Užívej všeho s mírou a pij dostatečné množství vody. Kolik? To si můžeš přečíst v článku o vodě, který nalezneš také v této sekci.

Zdroj úvodní fotografie: unsplash.com

Author photo
Tomáš Průša Poradenství výživy se aktivně věnuji více jak 5 let. Přednášel jsem ve sportovních klubech a nyní se snažím pomáhat esportovcům zlepšovat jejich životní styl a tím i výkonnost.