Jaké potraviny jsou nejlepší pro mozek?
Životospráva

Jaké potraviny jsou nejlepší pro mozek?

Jaké potraviny jsou nejlepší pro mozek?
9. 8. 2021
  |  

V tomto článku se dozvíš o několika potravinách, které jsou skvělou stravou pro mozek. Nové studie potvrzují, že to, co jíme, přímo ovlivňuje naše myšlení a nálady. Náš střevní mikro biom je v podstatě naším "druhým mozkem." Proto má být naše strava pestrá, bohatá na živiny. Rozhodně na tomto seznamu nenajdeš pizzu nebo hranolky.

Mimo standardních a obecných rad o zelenině a ovoci je důležité, aby strava obsahovala zdravé tuky nebo co nejméně rafinovaného cukru (ten je mimochodem ve většině průmyslově zpracovaných potravin). Cukr nám sice zvýší okamžitou energii, jenže opět rychle klesne dolů a potřebujeme další. Je to jako jet na horské dráze. Na cukru není nic špatného, špatné je množství, které každý den v potravinách přijmeme.

Zde je seznam několika potravin, které jsou dle vědců pro mozek nejlepší:

Oregano: Koření králů, pod českým názvem Dobromysl obecná, zklidňuje mysl.

Kurkuma: Na tomto seznamu není zase tak dlouho, ovšem studium tohoto koření jasně prokázalo pozitivní účinky na náš organismus. Kurkuminoidy jsou látky, které mají skvělé antioxidační účinky, zpomalují stárnutí buněk a zároveň napomáhá okysličovat mozek. Rozhodně tím nemyslím, aby sis dal před hrou lžičku kurkumy.

Vlašský ořech: Když se na jádro ořechu podíváte, určitě vám připomíná lidský mozek. Obsahuje antioxidanty a vitamin E, který zpomaluje stárnutí mozku a chrání buňky. Obsahuje také zinek a hořčík. Moje vlastní zkušenost s doplňkem stravy s vitaminem E a Lecithinem je taková, že učení na maturitu mi šlo mnohem lépe.

Avokádo: Pomáhá ke zdravému krevnímu oběhu
Brokolice: Tahle zelenina je super potravinou už mnoho let, byť je jedna z nejméně oblíbených. Obsahuje ovšem vitamin K, který napomáhá lepší paměti a kognitivním funkcím (paměť, pozornost, koncentrace, rychlost zpracování informací, pohotovost, emocionální seberegulace, řeč, schopnost vyjadřování a porozumění prostorová orientace).
 
Borůvky: Kromě toho, že umí snížit oxidační stres jsou skvělou výživou i pro naše oči.

Losos, sardinky a další: Obsahují omega3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou skvělou výživou pro šedou kůru mozkovou. Omega3 má obrovské množství funkcí, proto jí věnuji samostatný článek.

Vejce: Obsahují cholin, který dobře startuje mozek. Nevím jak ty, ale já se po snídani s vejci cítím celkem fajn.

Čokoláda: Nemyslím tím jakoukoli hnědou hmotu, co se jako čokoláda tváří. Myslím tím pravou čokoládu, která pomáhá soustředění a stimuluje endorfiny. Čím tmavší, tím lepší, bez nějakých příchutí apod.

Voda – Vodě jsme se podrobně věnovali ve článku Význam vody a pitného režimu pro hráče 

Zdroj úvodní fotografie: unsplash.com
Author photo
Tomáš Průša Poradenství výživy se aktivně věnuji více jak 5 let. Přednášel jsem ve sportovních klubech a nyní se snažím pomáhat esportovcům zlepšovat jejich životní styl a tím i výkonnost.